Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
fjohan82 skrev:Gammalsvenskby nordost om Cherson, mycket intressant språk där när de pratar som fortfarande kan lite "svenska" :-)
Från SVT Nyheter
Bara fyra personer kvar i Gammalsvenskby: ”En grushög”
Uppdaterad 16 september 2025

Gammalsvenskby i Ukraina, som har historiska band till Sverige och Gotland, har de senaste två åren förstörts av ryskt artilleri och drönare. I maj bodde 20 personer kvar, i dag är de bara fyra.

– Många har flytt från byn, de har de valt att bo i närheten bortom artilleriavstånd. Men nu är det så att de ryska drönarna når längre vilket :bored: gör att de också når de här byarna. Så nu har man börjat evakuera även dem, säger Sofia Hoas, ordförande för föreningen Svenskbyborna där många medlemmar är släkt med invånarna i Gammalsvenskby

Tragiskt, men förmodligen sant
Användarvisningsbild
av Allinug
Hoppas bara inte Trump får för sig att han ska ”befria” Europa: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... -i-forfall

Är det något land som är i riktigt förfall, så är det USA. Tänk att det gick så snabbt att montera ner så mycket demokrati, frihet och mänskliga rättigheter.

Att ens komma på idén att låta militären skjuta på båtar och avrätta besättningar utanför Venezuelas kust, istället för att lagföra mot narkotikabrott, om det nu ens varit några knarkbåtar. De kanske bara finns i Trumps fantasi.

Men Ryssland gillar det nya USA och att de har samma syn på världsordningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Allinug skrev:Att ens komma på idén att låta militären skjuta på båtar och avrätta besättningar utanför Venezuelas kust, istället för att lagföra mot narkotikabrott, om det nu ens varit några knarkbåtar. De kanske bara finns i Trumps fantasi.
Det är en sak som jag inte alla fall tycker han gör rätt. Bekämpa narkotoka på alla sätt, det är bra på alla sätt. Sedan, om det är för att slå undan fötter på konkurrenter, det vet man ju inte. Skulle inte förvåna mig om Thrump har fingar i den syltburken också. Båtarna var visst inte på väg till USA ens......
Att det var narkotika i båtarna är nog säkert. Samma typ av säckar har varit med i beslag på andra ställen. Och till sist, det finns inte en fiskare i dessa länder som har råd med en båt med 3 - 4 st 300 - 400 hk motorer.
Användarvisningsbild
av Allinug
I princip har ju Trump gett order om mord/avrättning utan att offren ens blivit lagförda för något brott.
  • 1
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
OM RYSSEN KOMMER

I princip har ju Trump gett order om mord/avrä[…]

Att läsa ut felkoder är A och O.

Om jag inte behövt Euro6-klassning för a[…]

Volvo car UX

Jag rekommenderar er att kontakta dem på cha[…]