Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min eftermarknads egr rör sig hur fint som helst, både den elektriska armen som styr den runda ventilen och det vakuumstyrda spjället rör sig felfritt, inget kärvat.

Ändå, P2413.

Mest troligt är väl igensatt egr kylare tänker jag. Funderar också på egr tempgivaren efter egr ventilen som skyldig, kanske geggig, inte kollat, men borde väl inte vara enbart 2413 då?

Kanske har verkstaden missat adaptionen, eller ecu lär sig kanske själv?

Kollade beteendet vid kallstart: armen som styrs av motorn (armen som styr öppnandet av den cirkulära ventilen vidare ut mot resten av avgassystemet) for mellan sina ändlägen, i samma rytm som den lika ojämna tomgången. Efter några minuter hittade den ett läge den gillade och tomgången stabiliserandes.

Några tankar?

Nu har jag ingen aning om var den där egr-tempgivaren sitter, hittar ingen... Däremot kollade jag Map-sensor, den var illa geggig. Körde elektronikrenglring på den men noll koll på om den funkar, borde väl kolla resistansen mellan olika stift.

Förstår inte vad mer som skulle kunna vara sönder i själva egr ventilen, den känns inte jätteslug, ska kunna öppna spjället mellan kamrarna i ventilhuset samt öppna och stänga för avgasflödet.

EGT sensor heter nog den där jag kallade för egr-temperaturgivare, en avgastemperaturgivare alltså. Kan den påverka så jag får P2413 om den är kass?

Läst att bara vida dice kan göra en riktig adaption av bytt egr, med olika stegvisa värden, ett "måste" för att det ska funka o felkoder försvinna. Är detta sant??

Med tanke på att den elektriska motorn kör kolven i ändlägerna under några minuter tror jag att problemet är att ecu använder den gamla ventilens värden, att dessa vid bytet inte raderades och att någon adaption inte utförts korrekt. Vad tror den som kan något om sådant här?
Senast redigerad av 5 Aldrigmerenvolvo, redigerad totalt 0 gång.
V50 2.0d bränslepump, behöver er hjälp

Bilen gick dåligt på grund av luft i b[…]

Däckdimensioner på 17 tum

Det är bara ett problem om man torskar dit f&[…]

Japp, skit o mög är det men det är […]

Halvljus

Man borde väl kunna sy en liten påse av[…]