Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tänkte kolla vad man kan göra för att få ner bränsleförbrukningen på en B21A som sitter i en 244 76 som gått 18000mil. Vad man ska byta ut för delar osv.
Jag tycker min drar lite väl mycket, ryker även väldigt mycket avgaser ifrån avgasröret och det luktar även väldigt mycket bensin om avgaserna kan även tilläggas att det fruktar på marken ca 10-15 cm ifrån avgasröret som jag misstänker är oförbränd bensin. Tycker överlag att den går bra, men är övertygad att den drar mer än normalt. Skulle uppskatta att den drar minst 1,5l/milen lugn körning.
Kommer ca 25mil på full tank (60L)
Kör du inte mycket med den kan det säkert vara kondensvatten som bildas i avgassystemet som stänker ut.
Kolla först oljenivån i förgasaren. Skruva ur dämpnålen överst på förgasaren, dra upp och putta ner den igen. Det ska vara ett motstånd I den. Går den lätt är oljan slut. Då får du droppa i en cl eller 2 med automatlåda olja. Eller har du servostyrning är det samma olja i den. De ska vara ATF typ F/G. Finns småflaskor som kallas förgasarolja. Motorolja förstör gummimembranet
B230e k-jet el/bränslebekymer

Om du lyfter försiktigt på skivan i ins[…]

Ganska distingt fel, BILEN HAR INGEN VÄRMARE[…]

Kör du inte mycket med den kan det säker[…]

Det är instrumentet som behöver omlö[…]