Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LindeMan86
#1621767
Hej, behöver lite tips och råd. Provat sök men hittar inget som stämmer in, eller så blir de för många trådar så jag tappar bort mig 😏😂
Köpte en 245glt för grabben att träna med.

Men den startar inte, går på startgas dock.
1. Fick sagt de e bränslepumpsrelät av förra ägaren, köptes som reservdelsbil så fanns ingen anledning och ljuga.
Beställde ett relä, men hittar inte igen vart det ska sitta. Letar för fullt bakom handskfacket/torpeden, samt även kollat vid pedalerna. Hittar inte ens en kontakt utifall dom har plockat bort relät.

2. Ingen ström på säkring nr 2. vart osäker på nr nu men har för mig de va säkring nr 2. härleda till relät?
Pumpen under går i 2-3 sekunder som den ska.

3. Pumpen i tanken har dom klippt kablarna på. 3 kablar från pumpen/tanken men kabeln som kommer från ”karossen” har bara 2. provat koppla direktström men inte ett ljud från pumpen.
Osäker på vad som är plus och minus här dock.
Kablarna som kommer från ”kaross” är det inge liv i. Vart ska matningen till tankpump komma ifrån?

Fö en ganska trevlig bil om den hade varit fräsch, ac och bensinvärmare. Är elhissar som saknas 😃

Då man bara e hemma på helger så tänkte ja försöka samla på mig så mycket info som möjligt nu under veckan så kanske man kan få igång den i helgen. Bromsarna ligger på så den rullar tungt som tusan men fick in den i garaget igår så
av Rödsorken
#1621775
Oj. Lite söndermekat. Årsmodell? Reläet sitter under handskfacket. Vik undan mattan. Huvudpumpen under hör du alltså men få inget tryck? Får inte fram soppa? Tankpumpen behövs inte om du har vältankat, efter vad jag har hört.
Nu gäller det att gå metodiskt tillväga. Det gäller även att grabben inte "tränar" alltför vilt - en 245 GLT är alltmer eftertraktade. På sikt måste tankpumen tas ur och kablaget återställas vilket är ett lite eländigt jobb ibland. Den kan bytas mot en saftig Walbro som också ersätter tryckpumpen undertill. Detta är en ganska vanlig modifiering som gör systemet mer driftsäkert. Men troligen finns olika erfarenheter om det... Regulatorn i motorrummet (BTR, FPR) måste också undersökas.
av Gelis
#1621787
K-Jet är helt beroende av soppatrycket. Så nummer ett kolla det. Styrtrycksventilen är vanligt att dessa tackar för kaffet, då startar den inte kall. Termotidgivare och kallstartinsprutare, är enkelt att kolla genom att ta bort insprutaren och se om den sprutar soppa.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1621814
Sitter på 240 med insprutning säkrinar (kopplingsplint) vid batteriet som går till tändlås och insprutningen. Är inte 100 på om detta fanns på dessa tidiga modeller.
Säkring 1, 2, 3 är samma kabel från X läget på tändlåset (radio läget)
Säkring 5 är till tankpump
Säkring 7 är till huvud bränslepump
Säkring 13 är till bränsle reläet

https://www.240.se/litteratur/tp30197.pdf
av LindeMan86
#1621945
Lite pinsamt men soppatorsk.
Tankat upp, sprutar bränsle hej vilt från returen under bilen, allt e helt upprostat, men fan avgasröret ser helt nytt ut 😂. Så bränsle får den då iaf. Men ingen vacker syn under. Bärarmar, golv trösklar, ja allt e upprostat. Men den lär
Väl ha stått på en gräsmatta sen 08.
Ström på alla säkringar. Mätte förut å då va resultatet annat. Putsat ytorna nu dock.
Hittar fortfarande igen relä. Eller ja 2st men det är vanliga relän.

Men bränsle fram till k-jet finns. Kallstarten sprutar de ut om ja lossar. Men ingen tendens till å gå på eget bränsle.

Den går på startgas, finns bränsle till kallstarten. Är jag dum om jag antar de finns bränsle fram till spridarna också då?

Körde över en målad refug, det ell[…]

Model 3 från 449’ är inte s&ari[…]

Kolla över tänddelar och förgasaren[…]

B230e k-jet el/bränslebekymer

Lite pinsamt men soppatorsk. Tankat upp, sprutar […]