Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marnlasse
Jag har en kompis som har en XC90 2012 ,med D 5244 200hk med automat .
Problemet är att höger frambroms kärvar lite som den tycker , lite då o då , och det ordentligt. Skivor och belägg är nya, allting löper lätt , kolvarna är polerade och går in lätt med 2tummars tryck . Men ändock problem?

Min teori har varit att ena kolven ev. kan gå lite trögare så att det nyper i sidled?
Eller att det ev. är fel i bromsslangen så att bromsvätskan inte kan gå i retur?
Har hört att om det är keramiska kolvar så kan det vara felet(vet ej om det används av Volvo), men hur vet jag om det är keramiska kolvar i den?

Vad är era teorier??
Användarvisningsbild
av Erik Å
Marnlasse skrev: För 42 minuter sedan. , men hur vet jag om det är keramiska kolvar i den?
Testa med en magnet :-D
Många missar att man måste rensa spåret som o-ringen ligger i när man renoverar. Där får inte finnas rost eller smuts.
Det är o-ringen som ska dra tillbaka kolven när bromstrycket försvinner och då måste den kunna röra sig fritt i det V-formade spåret.
viewtopic.php?f=3&t=154547&p=1367402#p1367389
Bränsletanks-reparation

Hej! Jag behöver hjälp med att välj[…]

Laddar nu för första gången bilen […]

, men hur vet jag om det är keramiska kolva[…]

Märker det luktar bränt gummi igen vid[…]