av Hugo768 - För 33 minuter sedan.
- För 33 minuter sedan.
#1621597
Hej!
Som rubriken lyder så har jag en B6304F från en 960 -91. Han går på alla cylindrar lite när han vill. Första startförsöket igår ville han inte gå alls på alla cylindrar. Första startförsöket idag gick han på alla cylindrar i ca 10 min, men sen började han gå på 4-5 cylindrar.
I vilket fall slutar varje dag med att man startar, han går på alla cylindrar i ca 1 min, sen börjar han gå på 4-5 cylindrar. Det märkliga är att man kan slå av den när den börjat bluddra, sen starta direkt och då går han på alla i 1 min igen!?
Har mätt på grenrören och det är alltid cylinder 1 som slutar tända, ibland slutar 2 att gå också.
Det jag har gjort är att mäta spridarkontakterna med multimeter, finns spänning i alla. Mätt tändspolekontakterna på tänding, alla ser bra ut. Jag har flyttat på tändspolarna, fortfarande 1:an som ger sig. Spridarna är ultraljudstvättade och funktionstestade. Bränsletrycket ligger runt 40 psi med vakuum inkopplat, har dock provat att justera det utan framgång.
Har en felkod, 1-3-2 låg/hög spänning. Har mätt batteriet: 12,5 V när bilen är av och 14,5 V när den är igång.
Vad är det som kan vara fel. Har börjat misstänka att det är kabelbrott någonstans eller en tändmodul på insuget. Men tycker det är väldigt märkligt hur felet kommer och går helt slumpmässigt. All hjälp och spekulationer är till stor hjälp.
// Hugo
Som rubriken lyder så har jag en B6304F från en 960 -91. Han går på alla cylindrar lite när han vill. Första startförsöket igår ville han inte gå alls på alla cylindrar. Första startförsöket idag gick han på alla cylindrar i ca 10 min, men sen började han gå på 4-5 cylindrar.
I vilket fall slutar varje dag med att man startar, han går på alla cylindrar i ca 1 min, sen börjar han gå på 4-5 cylindrar. Det märkliga är att man kan slå av den när den börjat bluddra, sen starta direkt och då går han på alla i 1 min igen!?
Har mätt på grenrören och det är alltid cylinder 1 som slutar tända, ibland slutar 2 att gå också.
Det jag har gjort är att mäta spridarkontakterna med multimeter, finns spänning i alla. Mätt tändspolekontakterna på tänding, alla ser bra ut. Jag har flyttat på tändspolarna, fortfarande 1:an som ger sig. Spridarna är ultraljudstvättade och funktionstestade. Bränsletrycket ligger runt 40 psi med vakuum inkopplat, har dock provat att justera det utan framgång.
Har en felkod, 1-3-2 låg/hög spänning. Har mätt batteriet: 12,5 V när bilen är av och 14,5 V när den är igång.
Vad är det som kan vara fel. Har börjat misstänka att det är kabelbrott någonstans eller en tändmodul på insuget. Men tycker det är väldigt märkligt hur felet kommer och går helt slumpmässigt. All hjälp och spekulationer är till stor hjälp.
// Hugo
- By Hugo768