Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1621474
Hej!

Startade just upp en B6304F, dvs. 3 liters raksexan från en 960 -91, och har tickande ventillyftare. Körde runt den i tomme först och såg så att olja komma upp vid kammen under oljelocket iallafall. Har startat och kört den varm ett par gånger nu, tickandet har visserligen blivit bättre men det vill inte försvinna helt.

Osäker på motorns historia, men den kommer från Volvos motorlabb och kan säkert ha stått i 20 år. Motorn ser väldigt fräsch ut och jag kör med helsyntet 5W-40 olja. Tror ni att den kommer igång med lite körning? Kan det vara silen i tråget som slammat igen av o ha stått, kan oljekanalerna satt sig av o stått? Såg att det finns medel att slå i som ska göra rent, skulle det kunna vara något?

Alla svar och spekulationer är tacksamma.
#1621490
Jag hade en tickande ventiltryckade på min 745-a (B234F motorn) innan jag bytte toppackning. Det tickade vid start ibland, och när oljenivån blev för låg Trodde det var ålder och slitage, den hade då rullat nästan 50000 mil. När jag bytte toppackning så hade jag isär och tvättade rent allt. Ventiltryckarna klämde jag ihop så den gamla oljan trycktes ut. När jag startade den efteråt tickade det en stund, men sedan tystnade det. Och det har aldrig kommit tillbaka. Kanske varit någon "förträngning" i kanalen eller i själva tryckaren som orsakade det. Vet ej hur lika aluminium motorerna är gjutjärn spisarna, men det bör fungera på ungefär samma sätt

Jag hade en tickande ventiltryckade på min 7[…]

Motorbyte XC70 2.5T -03

Jag tycker att du kan plocka isär motorn, d&a[…]

Den är väl inte så svår at[…]

Volvo car UX

Vilket år som helst nu :bored: