- Idag, 10:36
#1621414
Hej!
Jag behöver få lite input på vad som är rimligt att göra ang. min Volvo S70 -99, med en tänd ETS-lampa. Lampan har varit tänd sedan jag köpte bilen för drygt två år sedan, och säljaren sa att den varit tänd i kanske 10 år. Han mindes inte exakt, men sa att han inte haft problem med den. Lampan kan ibland slockna, tex slumpmässigt efter fulltankning, men den tänds igen efter ett par km. Jag märker inga problem med bilens prestanda öht, den startar som den ska, går väldigt fint på tomgång, och har inte som helst problem med acceleration eller liknande (om det nu skulle påverkas av gasspjället). Kallt väder spelar ingen roll, bilen startar lätt under 20 minusgrader.
Men lampan är ju ändå tänd, och en del av mig känner att det ändå är rimligt att få det åtgärdat. Vad gör egentligen gasspjället, och vad kan man få för problem om det inte fungerar?
När jag haft bilen på service tidigare har koderna lästs av, och då har jag fått som rekommendation att byta gasspjället. Atech2 skulle ta 3 885 kr för att ta emot spjällhuset och programmera ett nytt (begagnat) hus med klonad programvara. Är det en rimlig peng att lägga på bilen som annars funkar fint, eller är det bara att köra på om man inte märker av det och anta att det inte är något allvarligt? Ingen stor summa såklart, men för en 26 år gammal bil finns det ju lite andra grejer att lägga pengarna på.
Jag behöver få lite input på vad som är rimligt att göra ang. min Volvo S70 -99, med en tänd ETS-lampa. Lampan har varit tänd sedan jag köpte bilen för drygt två år sedan, och säljaren sa att den varit tänd i kanske 10 år. Han mindes inte exakt, men sa att han inte haft problem med den. Lampan kan ibland slockna, tex slumpmässigt efter fulltankning, men den tänds igen efter ett par km. Jag märker inga problem med bilens prestanda öht, den startar som den ska, går väldigt fint på tomgång, och har inte som helst problem med acceleration eller liknande (om det nu skulle påverkas av gasspjället). Kallt väder spelar ingen roll, bilen startar lätt under 20 minusgrader.
Men lampan är ju ändå tänd, och en del av mig känner att det ändå är rimligt att få det åtgärdat. Vad gör egentligen gasspjället, och vad kan man få för problem om det inte fungerar?
När jag haft bilen på service tidigare har koderna lästs av, och då har jag fått som rekommendation att byta gasspjället. Atech2 skulle ta 3 885 kr för att ta emot spjällhuset och programmera ett nytt (begagnat) hus med klonad programvara. Är det en rimlig peng att lägga på bilen som annars funkar fint, eller är det bara att köra på om man inte märker av det och anta att det inte är något allvarligt? Ingen stor summa såklart, men för en 26 år gammal bil finns det ju lite andra grejer att lägga pengarna på.
- By Xanthopteryx