Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Anders Classic
Skall fixa innertaket på min 744 1988. Skall passa på att byta tätningslisten runt takluckan. Någon som gjort det och vet vilken tätningslist som funkar? Verkar som originallisten har utgått.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tvätta rent den list du har. Skulle det läcka in vatten då ör det oftast inte listens fel, den är inte 100 tät. Utan det är dräneringen av vatten som läcker in som tätnat i så fall. Sitter en dräneringsslang i vart hörn i ramen under takluckan, dom mynnar ut i A och C stolparna. Det är när dom tätnar som det kommer in vatten från taklucka
På min 745-a sitter original list. Bilen den är inte I bästa skick (över 50000 mil och aldrig varit i ett garage sedan 1996, men aldrig en droppe vatten där kommit in den vägen.........
lennarte skrev: fre 14 nov 2025, 17:44 Tvätta rent den list du har. Skulle det läcka in vatten då ör det oftast inte listens fel, den är inte 100 tät. Utan det är dräneringen av vatten som läcker in som tätnat i så fall. Sitter en dräneringsslang i vart hörn i ramen under takluckan, dom mynnar ut i A och C stolparna. Det är när dom tätnar som det kommer in vatten från taklucka
På min 745-a sitter original list. Bilen den är inte I bästa skick (över 50000 mil och aldrig varit i ett garage sedan 1996, men aldrig en droppe vatten där kommit in den vägen.........
Lennart, har du några tips på underhåll av taklucka? Min har manuell vev.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vad man kan göra är att fetta in kablel/stålkablen. Jag har elektrisk manövrering. Funkar fortfarande perfekt efter 37 år och en bit över 50000 mil. Använder den då och då, det enda som är trasigt är den automatiskt uppfällbara vindavisaren, en liiiten kedja har rostat av så när jag stänger taklucka får jag köra ner sidorutan så jag får ut armen så jag kan med pek fingret trycka ner vindavisaren samtidigt som jag med det andra pek fingret trycker på knappen för att stänga takluckan.......
Tur att man kan hålla i ratten med knäna medan man kör, och så säger dom att vi karlar inte kan göra två saker samtidigt . ..
😉😁😁
Taklucka 744 GLE

Vad man kan göra är att fetta in kablel/[…]

Är detta nytt hos Volvia? Du som kör e[…]

Vibration Volvo 940 automat.

Det är väldigt noga att korsen kan r&oum[…]

Hej, Varningsblinkersen i min V50 MY08 låte[…]