NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1621321
Jag fick uppmätt 2.35 hos bilbesiktningen och gränsvärdet är 1.5 och bilen blev således underkänd.

Jag förstår dock inte hur jag ska isolera felet, bilen ger inga felkoder och drar runt 0.45L/mil som vanligt.

* Spridare?
* DPF?
* Dieselvärmare?
* EGR?

Dieselvärmaren fungerar inte sedan ett par år tillbaka så motorn får ju lite problem att hålla temperaturen vintertid, kan det vara en orsak till problemet?

Jag åkte 5mil till besiktningen i huvudsak 70 & 90-väg, temperaturen ute låg runt -5°c det var behagligt i bilen och tempmätaren visade arbetstemperatur.

Scannade EGR när jag kom hem och den öppnar och stänger så det "verkar" inte vara något tjall med den.

Enligt Google kan det vara fet blandning men hur åtgärdar jag det? Jag byter olja+filter+luftfilter minst en gång om året (1000mil) så det "borde" inte vara någon brist där.

Jag har kört på HVO100 till 99% sedan jag köpte bilen 2017.
#1621330
Spridare kan ge detta om någon står och läcker. Inte lätt att mäta själv men en flaska på varje retur och se så att de fylls på lika mycket när bilen går på tomgång. Har du ett problem så kör spridarrengöring (mirakelmedel) för dieselmotor till att börja med. Räcker inte detta får du ta ur spridare för rengöring.
Dock bör man ha en liten brasklapp i detta ärende. Dessa bilar rengör DPF genom att höja förbränningstemperaturen i filtret just genom att spruta in ett överflöd av diesel. Detta skall avbrytas när du saktar in och stänger av bilen. Om det då finns ett överflöd i filtret så skulle detta teoretiskt påverka resultatet. I praktiken, -vet inte.

Följer detta med stort intresse då jag sett fler med detta problem som säljer väldigt billigt.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1621332
Just regenereringen har avtagit med tiden och märks knappt tycker jag, läser jag kommenterar verkar det som att det ska märkas rejält, sen om det beror på HVO100 eller att systemet bara inte fungerar är ju oklart.

Jag har hittills passerat 20500 mil utan större mankemang motormässigt.

Edit:
Drog en repa på 40km med lite livedata nu på kvällen och tempen pendlar mellan 71° och 88°, vet inte om det kan betyda knas med termostaten.
Utomhustemperaturen är 4°.
av KalleJ
#1621335
Jallemet skrev:Just regenereringen har avtagit med tiden och märks knappt tycker jag, läser jag kommenterar verkar det som att det ska märkas rejält, sen om det beror på HVO100 eller att systemet bara inte fungerar är ju oklart.

Jag har hittills passerat 20500 mil utan större mankemang motormässigt.

Edit:
Drog en repa på 40km med lite livedata nu på kvällen och tempen pendlar mellan 71° och 88°, vet inte om det kan betyda knas med termostaten.
Utomhustemperaturen är 4°.
Fungerar inte bränslevärmaren så kommer motorn inte nå temperaturen som krävs (lika ofta) för att starta regenereringen.
Hög CO diesel D2

Just regenereringen har avtagit med tiden och m&a[…]

Taklucka 744 GLE

Tvätta rent den list du har. Skulle det l&a[…]

Hej Jag sitter och klurar på vilken vä[…]

Volvo 745 1992 b200f problem

Du får A mäta tomgångsmotorn. L[…]