Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1621191
Jag upplever att värmen är lite klen nu när temperaturen ute har sjunkit, och jag vet inte om det är jag som hoppas på för mycket eller något jag borde felsöka.

Härom dagen så var det ca -10°C ute, satte avresetid på kl 08 och vid 07.10 kikade jag ut och värmaren hade startat som den skulle och den fortsatte vara igång fram till avfärd (yay!). Den gick alltså totalt 50 minuter, och efter 45min fick jag ändå ställa mig och skrapa rutorna. Lite på vindrutan, lite på sidorutorna fram och sen resten bakåt var inte tinat alls.

Sen körde jag ca 30 minuter med värmen satt på HIGH, och det blev aldrig för varmt. Inte kallt men fortfarande ganska ljummet. Lät värmaren vara igång även på destinationen där vi var ca 20 minuter. När jag kom ut till bilen igen var den faktiskt ganska varm, och ungefär efter en kvarts färd kände jag att jag kunde sänka ner värmen, men det var inte på något vis outhärdligt.

Så jag funderar helt enkelt på om det är jag som hoppas på lite för mycket/minns fel eller om värmepaketet kanske behöver spolas ur, värmeväxlaren eller termostat bytas t.ex. Någon som har en teori? :-)
#1621201
Jag hade tidigare en XC70 -12. Den var varm ner till -30. Jag behövde aldrig använda läge "High". De gånger dieselvärmaren hade fått gå hela tiden ut så har jag inget minne av att jag behövde skrapa rutorna. Nuvarande XC90 uppfattar jag inte som lika varm.

Det låter för mig som om du behöver spola värmepaketet och / eller kontrollera termostaten. En dålig cirkulationspump torde också kunna bidra till dålig värme. Sedan är det väl inte helt omöjligt att det är något annat fel på en gammal dieselvärmare.
#1621216
Ja jag funderar på att börja med en urspolning. Hittade en bra video från Gör det med RW som går igenom proceduren så jag kanske tar efter den, funderar mest på hur jag ska lösa det praktiskt . Vet inte om det är något som är vettigt att stå och göra i minusgrader.. GDS-hall kan man ju alltid hålla till i men får kolla upp vattenmöjligheterna. Också rätt osmigit att bli ståendes om något steg misslyckas :)

#1621285
batmac skrev: För 33 minuter sedan. Nu är det spolat iallafall så får jag se hur det beter sig :-)
Bra jobbat! Har du kollat upp motortemperaturen, de sista graderna vid +90C gör stor skillnad på värmen.

När jag tänker efter så går tempmätaren på min bil aldrig över mitten längre, när jag satte i ny 92-graders termostat för några år sen gick den upp en bit på övre halvan. Men icke nu och värmen är inte som förr :-/
Kanske är så enkelt att termostater degraderas mot svalare över tid :-) Dags att shoppa nytt!
#1621286
Erik Å skrev:Har du kollat upp motortemperaturen, de sista graderna vid +90C gör stor skillnad på värmen
Nej jag har ingen egen läsare att koppla in, så det har jag inte kunnat göra.

Kommer ju bli som på bensin sidan, gamla h&o[…]

Har du kollat upp motortemperaturen, de sista gra[…]

Resten gick förvånansvärt nog sm&a[…]

Vart sitter luckan så jag vet vad jag ska ko[…]