Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Derank skrev: mån 13 okt 2025, 22:58 Jag har för mig att du kan köpa den från tjekien via Ali. då är det grönt.
Köper ganska mycket från AliExpress och det är (numera) inga problem. Köpte nu sist hjul till mina nya "vagnar" till mina stora blomkrukor på altanen. ....... Det mesta är smågrejer för max några 100 kr, men dessa hjul kostade drygt 1000 kr . För några år sedan skulle varje paket tullas för sig
av LViken
V90 M17, Hade samma meddelande av och till. Kom även snabbt efter extraladdning. Lät byta lilla batteriet i motorrummet, 8 år gammalt vid service och problemet med meddelandet upphörde och värmaren fungerar därefter. Kostnaden för nya batteriet med montering ca 1300 kr på Volvo.
Tänkte lite i samma banor: Batteri kan vara ett bekymmer.
Så gör som ovan, låt bilen stå på laddning ordentligt (en hel dag minst(, gärna med någon smart laddare (typ Ctek).
När den är klar, testa igen (du kan låta laddaren sitta kvar).
Funkar det?
Hej, går också i tankarna att köpa en nt710. Men jag undrar bara om det fortfarande går att läsa felkoder på andra märken även om man har valt volvo? Grejar mest med volvo men jag vill ju gärna kunna läsa felkoder på andra bilar utan att behöva köpa ny mjukvara. För som jag fattat det så kan man fortfarande läsa felkoder men att specialfunktioner så som kalibrering bara finns för de märken man låst upp men har inte lyckats bekräfta det någonstans.
Du kan läsa standardkoder, men inte säkert specialkoder. Exempel skulle kunna vara att du kan få ur kod om motorlampan och avgasrening men du kanske inte kan få ur kod från växellådan.
Köpa bilmärke är ändå rätt prisvärt, och många gånger ingår ju många olika märken i ett - till exempel VW-concernen har ju ett antal som därmed ingår i VW-programvaran.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Tack för svar och reflektioner, får se […]

Jagr har en uttagen i april -25. Med min kö[…]

Fukt i ena strålkastaren

Finns det nåt botemedel? Borra hål f&o[…]

Laga bränsletank

Ja de kanske ä lika bra att byta....är d[…]