- mån 31 dec 2007, 14:37
#162079
detta är ingen frågetråd utan en berättelse om min bils fel under hösten.
det började i september med att bilen gick dåligt kall lite då och då jag kollade här på forumet och effter lite läsning skruvades spjällhuset bort och rengordes.
detta förändrade inget utan det fortsatte och blev värre, symptomen var att när man släppte gasen så låg den inte kvar på varven som den ska utan sjönk direkt(som en gammal bil)till tomgång samt att den röck och vart slö när man trampade på lite, den "puffade" även till i avgassystemet vid varje växling.
då jag har ett förflutet som mek på volvo här istan så snackade jag med min forna kolegor och fick en updatering av programvaran till spjällhuset.
hurra hurra nu gick den bra faran är över trodde jag,tji fick man när det gått en månad på började den gå taskigt igen.
jag grublade fram o tillbaka men vi tog beslutet att byta det lilla gulliga spjällhuset, och visst bilen gick bättre både när den gick dåligt och när den gick bra men inte bra nog förståss.
på juldagen när jag var på väg hem från julfirandet hos föräldrarna så var min tanke att köra på farthållaren men se det gick inte för sig för den slogs av i samma stund som bilen började gå dåligt detta var ju bra, då har vi ju mer att gå på.
så in på volvo igen o kolla koder det visade sig att givaren till koplingspedalen var slut.
den byttes o nu har den gått bra sen i fredags och jag har nog kört 10-15 mil iaf utan vare sig ett ryck lr nåt annat.
sista veckorna har den gått dåligt till 98% så det är troligen givaren som orsakat allt, hoppas att detta kan vara till nytta för någon som har liknande problem
kan berätta att bilen för övrigt är servad som den ska och den har gått ca 13700 mil, sedan i våras sitter det simons system från katten o bakot och på sommaren ett öppet k-n filter
det började i september med att bilen gick dåligt kall lite då och då jag kollade här på forumet och effter lite läsning skruvades spjällhuset bort och rengordes.
detta förändrade inget utan det fortsatte och blev värre, symptomen var att när man släppte gasen så låg den inte kvar på varven som den ska utan sjönk direkt(som en gammal bil)till tomgång samt att den röck och vart slö när man trampade på lite, den "puffade" även till i avgassystemet vid varje växling.
då jag har ett förflutet som mek på volvo här istan så snackade jag med min forna kolegor och fick en updatering av programvaran till spjällhuset.
hurra hurra nu gick den bra faran är över trodde jag,tji fick man när det gått en månad på började den gå taskigt igen.
jag grublade fram o tillbaka men vi tog beslutet att byta det lilla gulliga spjällhuset, och visst bilen gick bättre både när den gick dåligt och när den gick bra men inte bra nog förståss.
på juldagen när jag var på väg hem från julfirandet hos föräldrarna så var min tanke att köra på farthållaren men se det gick inte för sig för den slogs av i samma stund som bilen började gå dåligt detta var ju bra, då har vi ju mer att gå på.
så in på volvo igen o kolla koder det visade sig att givaren till koplingspedalen var slut.
den byttes o nu har den gått bra sen i fredags och jag har nog kört 10-15 mil iaf utan vare sig ett ryck lr nåt annat.
sista veckorna har den gått dåligt till 98% så det är troligen givaren som orsakat allt, hoppas att detta kan vara till nytta för någon som har liknande problem
kan berätta att bilen för övrigt är servad som den ska och den har gått ca 13700 mil, sedan i våras sitter det simons system från katten o bakot och på sommaren ett öppet k-n filter
kör: v70n 2,4t -01.
står i garaget:960 -91. wv typ1 -68. husaberg 470 -02. Dinli centhor 700 -09
står utanför garaget i väntan på tid,ork och pengar: volvo pv -53. wv typ1 -65
står i garaget:960 -91. wv typ1 -68. husaberg 470 -02. Dinli centhor 700 -09
står utanför garaget i väntan på tid,ork och pengar: volvo pv -53. wv typ1 -65