NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte bara tacka för all info och berätta om min värmare.
Min värmare gav också upp. Jag har inte tillgång till Vida så jag åkte till Bilia för en felkodsläsning. (660kr) Efter samtal med tekniker valde jag att göra en komponentkörning (+1650kr) Detta skulle hjälpa mig att utesluta flera komponenter och spara mig tid.
Felkoderna var 1204 och 1308.
Fick en offert på drygt 16200kr för byte av styrenet och fläkt.
Min värmare är D5WS (alltså extern vattenpump) sitter i en V50 D2 -12, 199xx mil.
Hade läst här på forumet innan ang dessa felkoder och lödning.
Kontaktade närmsta åf för Eberspächer och beställde reservdelar. Packningar, O-ringar och sil. Ca 650kr.
Plockade ut värmaren. Inuti såg det förvånansvärt rent ut och inga sprickor.
Körde delarna i ul-tvätt. Kontrollerade att inga kanaler var igensatta. Fräste upp styrenheten och såg att en lödning var missfärgad. Vid närmre titt såg jag att lödningen var spräckt runt om hela stiftet.
Lödde om denna lödning och monterade ihop brännaren igen.
Det tog längre tid att montera tillbaka värmaren (svårt att få tillbaka skiten i rätt läge) än att plocka ur den. Mycket möjligt att värmare med intern vattenpump är mycket större och kräver att man plockar bort/ flyttar delar?
Jag lossade avgasröret från brännaren. Tog inte loss hela avgasröret som jag läst att vissa gjort.
Värmaren startade inte vid första försöket och jag blev inte ens förvånad… Startade via direktstart och PÅ blinkade en stund innan den slog om till AV. Precis som innan.
Jag startade motorn för den hade inte varit igång på väldigt länge. Efter en stund såg jag hur det började ryka och värmaren hade startat.
Nu har jag en värmare som fungerar igen.
Jag tog lite bilder under tiden men dessa skiljer sig inte mot bilderna som finns att tillgå här.
Sammanfattningsvis kan man säga att min timpeng under detta projekt har varit ganska hög…
Så, nu har jag också gett mig på detta jobb. Har en V50 1.6D från 2010. Värmaren rykte som fan och har nu i 2 säsonger fungerat ett tag och sen satt felkod. När jag rensade felkoden körde den igen men de kom så småningom alltid tillbaka. Felkod CPM-1308 - fläkt. Insåg att det var dags att renovera den så då började arbetet med nedplock.

Att plocka bort värmaren gjorde jag på ca 2 timmar utan att dra fram motorn. Lossar man tryckgivaren för AC så går den att lirka ur, även om det är trångt. Har kopplat ihop kylslangarna med prylar från jula som någon så snällt lämnade artikelnummer för. Fungerar klockrent! Kontakten till vattenpumpen går att lirka loss utan större problem. Även om det är trångt. Kapade bränsleslangen och kommer ersätta med en ny när jag monterar tillbaka.
Tips: Om kylslangarna sitter som fan, lirka i en skruvmejsel och spreja lite WD-40. Då glider de av hur lätta som helst!

Skicket på värmaren var faktiskt helt okej. Lite gegga i flamröret/förbränningskammaren men annars kan jag inte se några konstigheter.

Har nu ringt volvo och fått prisuppgifter & artikelnummer på lite olika delar ifall någon behöver:

Packningssats 30780533: 581kr
Styrenhet: ca 6000kr (denna sket jag i, kommer försöka löda istället)
Silen glödplugg: 413kr
Flamrör: Ca 2000kr (denna sket jag också i, kommer köra ultraljudstvätt först)
Kåpa vid luftintaget 30665382: 490kr.

Det jag har beställt är: Packningssats, Silen till glödpluggen och kåpan till luftintaget då isoleringen där fallit sönder.

Då fläkten ändå verkar snurra fritt misstänker jag att det är lödningar som är dåliga. Får alltså fräsa upp kontrollenheten. Återkommer med hur det har gått.

Här lite bilder från vad jag gjort hittills:
20251116_141425.jpg
20251116_141425.jpg (4.64 MiB) Visad 8 gånger
20251116_173550.jpg
20251116_173550.jpg (4.95 MiB) Visad 8 gånger
20251116_190721.jpg
20251116_190721.jpg (4.57 MiB) Visad 8 gånger
20251116_190736.jpg
20251116_190736.jpg (3.92 MiB) Visad 8 gånger

2020 XC90 T8. På torsdagen förra veckan[…]

Hej, Köpte begagnade vinterdäck på[…]

Rostskydd S90/V90