Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Kör en V70 T4 från 2013 med ca 16000 mil på mätaren. För en månad sedan började motorn plötsligt tveka efter ett kortare stopp, vid krypkörning (smal väg med fotgängare, ettans växel). Motorn dog, auto-crankade flera gånger och kom igång, men efter 150 meter var det samma visa (på slingan på toppen av Ramberget för de med Göteborgsreferenser).

ytterligare en omgång kom efter 200m, men då dog motorn helt. Efter någon minut lyckades jag starta men kom bara nerför berget (några hundra meter) sedan dog den igen. Efter 10 min väntan kom den igång och jag körde den till verkstad (stor auktoriserad Volvoverkstad i södra Göteborg som servat bilen de 6 år jag ägt bilen).

Under veckan som följde felsöktes bilen lite sporadiskt. Man läste ur felkoder som sade "någonting om bränslesystemet" - men de rensades och man försökte få fram felet igen... men lyckades inte. Bilen lämnades åter så facit var att jag kört hyrbil en vecka och fick tillbaka en bil som jag inte kan lita på...

Nu har felet kommit tillbaka ett flertal gånger. Jag körde till verkstaden och de läste ur felkoderna:

ECM-P008B22 Bränsletryck lågtryckssida - För högt - Generellt signalfel För hög signal
ECM-P254022 Bränsleskena/systemtryck - för lågt - Generellt signalfel - för hög signal
ECM-P263664 Bränslepump B lågt flöde/prestanda - Algoritmfel - orimlig signal
ECM-P268113 Motorkylvätska förbikopplingsventil "A" styrkrets/öppen - Generellt elektriskt fel - Öppen krets

Den sista felkoden säger mekanikern att den alltid sitter efter en kampanj där man åtgärdade termostaten.

De tre första tyder på problem med bränsleförsörjningen, vilket låter rimligt med tanke på symptomen. Mekanikern nämnde att det är ganska vanligt att kontaktstycket till bränslepumpen blir förstört av åldring på dessa och att man ibland bytt kablaget till bränslepumpen vid byte av pumpen. Dock verkar han inte riktigt veta vad han skall göra som nästa steg. Jag fick förslaget att de kan ta ner tanken - vad skall jag svara, det är inte jag som är mekaniker???

Jag fick tid bokad när de hinner, en vecka fram. Under tiden är felet ibland där, lite lurigt i vardagen när bilen kan dö när som helst.

Idag fick jag ett brev hem med "du är välkommen" o.s.v. där det fanns en lista över material:

Beskrivning Antal
Bränslepump/nivågivare höger byte 1
Bränslepump/nivågivare höger byte 1
Packning 1
Pumpenhet 1
Felkoder avläsa/nollställa/känd felkod 1
Pumpenhet 1
Flänsmutter 1
Flänsmutter 2
Packning 1
Packning 1
Semsskruv 4
Servicesats 1

Sedan står det
Anmärkningar: Pris 18200 om pumpen behöver bytas

Efter allt detta undrar jag:
Är 18200 riksdaler verkligen en rimlig summa för att byta bränslepump?
Flera av raderna är dubbla, har saker kommit med två gånger så att priset är dubblat?

Har senaste året bytt ljuddämpare för 9000:-, ventilkåpspackning för 8000:- och tyckt att det var ganska rejält tilltagna priser men nu undrar jag:
Finns det någon volvoverkstad i Göteborg som kan betraktas som kompetent och träffsäker i analyser som ni kan rekommendera? Någon där priserna inte är lika stratosfäriskt höga?

Skulle vara tacksam för tips!

Hej! Kör en V70 T4 från 2013 med ca 16[…]

Kvällens uppdatering, nu precis har jag varit[…]

Hur är rostskyddet på V70?

Jag fick tips av en besiktningsman att rostskydda […]

Bilen har motorkod: B4204T19. Har en rätt s&a[…]