Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larsolsson
Hej

S60 140HK årsmodell 03 med ca 21000 mil.
När bilen fått stått en dag eller helg är det trögt att få i 1:an, 2:an samt backen.
Tycker att växlarna fungerar fint efter en stunds körning.

Vart börjar man någonstans i felskökningen?
Är det oljebyte i lådan som gäller eller något annat man bör börja med?
Farligt att låta det vara som det är?

Lars
Går växlarna i lättare om bilen rullar och du gör perfekt varvtalsanpassning till aktuell växel och hastighet först?
Det tyder isåfall på att kopplingen inte frikopplar helt..

Men föralldel, det är aldrig fel att kolla oljenivån i lådan. Då ser du också om oljan ser fräsch ut eller inte..
Nivåplugg placerad precis bakom vänster drivaxel (vi pratar manuell M56 antar jag?). Bort med vänster framhjul och på med hylsa och lååång förlängare

När bilen stått nån dag har all olja runnit ner i slutväxeln. När man kör så kastar kronhjulet upp olja över dreven, så funkar smörjningen :-)
En enkel sak du kan testa är att smörja inre delarna av växelspaken. Jag upplevde att det hjälpte lite för mig. Min växellåda är/var dock trög alltid och inte bara vid kallstart.
Erik Å skrev:Går växlarna i lättare om bilen rullar och du gör perfekt varvtalsanpassning till aktuell växel och hastighet först?
Det tyder isåfall på att kopplingen inte frikopplar helt..
Går det att åtgärda utan att öppna kopplingen? Min växellåda har det symptomet tror jag.
Haren2 skrev: Igår, 15:50 Går det att åtgärda utan att öppna kopplingen? Min växellåda har det symptomet tror jag.
Det är nog svårt..
Möjligen, om det beror på att lamellen kärvar på splinen kanske man kan få i fett med hjälp av titthålskirurgi :-)
Jag smörjer urtrampningslagret en gång om året, tror det hamnar lite fett på axeln också.. Jag vet att jag är konstig :party:
viewtopic.php?f=16&t=150465&p=1592344#p1591889
Ska du byta olja i växellådan så köp på volvo så får du rätt olja, mekonomen har i alla fall tidigare haft fel rekomendationer. Och om du byter så se till att lossa påfyllnlng/nlvåplugg FÖRE du lossar avtappningspluggen, taskigt läge om man tappat ur oljan och sedan inte får upp påfyllnlngen.
GL-4 75W80. Hur svårt är det. Varför skulle det behövas en rekommendation?

Troligen sync-ringarna. Blir så på äldre lådor från stillastående, lägg i backen eller tvåan och ge lådan lite driv så brukar det vara lättare att få i ettan sen.
Fortfarande vettigt att byta oljan och se över länkaget men inte säkert det hjälper.
Själv kör jag original volvo 31280771 för att slippa trubbel
Det sorgliga är att den säljs på 1l-dunk a 257kr och det går förstås i 2.1 liter :bored: Om man ska tro Haynes, jag har aldrig bytt bara fyllt på :-)
Det är svårt att lyckas få in den där sista decilitern också. Eller så var det att det är svårt att få ut allt. Jag köpte 3 x 1l och när jag skulle hälla från sista flaskan så rann det över direkt. Och så sa jag bra nog. Om det bara är för smörjning så känns det som 1 dl för lite inte borde vara katastrof. Men men, de har väl designat för den mängden av en anledning så jag har säkert fel.
Jag kör faktiskt med lätt överfyllt, tycker att den växlar snällare då. Men det kanske bara är inbillning :-)
Lyfter ju bilen på vänster sida så att oljenivån tippar över åt höger. Och fyller sen till nivåpluggen och lite till så det börjar rinna över.. snabbt i med pluggen!

Hej! Kör en V70 T4 från 2013 med ca 16[…]

Kvällens uppdatering, nu precis har jag varit[…]

Hur är rostskyddet på V70?

Jag fick tips av en besiktningsman att rostskydda […]

Bilen har motorkod: B4204T19. Har en rätt s&a[…]