Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggasrör
#1610330
V70 2010 2.4D 30*mil "Evighetsbilen" =) Har alltid gått bra , stark och snål , startar jämt , varm som kall . Men nu då , stänger av motorn och sen när man ska iväg så startade inte den . Kollar runt lite i motor rummet , inget läckage vad man kan se och håller på och trixar lite så till slut bärgare till Volvo verkstad som efter 1v hade tid för felsökning. Då startar ju bilen förstås och inga felkoder enligt dom. Åker och hämtar bilen som startar då och funkar som vanligt . Dagen efter så startar den som vanligt och åker en sväng , kommer hem stänger av och testar igen , samma visa ,starten går men startar inte . Men efter att ha kollat forum och snackat med diverse folk så bytte vi bränslepump och kabelsats . Kollar sedan den gamla pumpen och den funkar ,lite ärgat på ett stift men inte så mkt. Bilen startar och går som vanligt igen tills nästa dag ,då är det samma visa igen . En kille som jobbar på Volvo kollade med deras felsökning och kom fram till att bränsle trycket på högtrycks sidan var för lågt .Så nu står jag här igen , ska kolla efter lite kabel skav ,då det kunde vara en av orsakerna till stilleståndet . har någon något annat att förmedla är jag tacksam för det , mvh Roger
av roggasrör
#1620791
Hej igen ! För ett par månader sen så är problet löst ,hoppas jag !!! Såg att nån hade liknande problem , det var Map sensorn uppe på insuget som var helt igen grisad av sot och avgas rester . Den sitter ju efter egr ventilen , så nu går bilen som en dröm igen =))) tänka sig 10 min lätt jobb och det funkar ! Så skulle det va jämt =) Hoppas att nån kan fixa sitt start problem också mvh Roger
av emtor
#1620806
Tack så mycket för att du postar lösningen på problemet.
Har själv en 2008 V70 med en 2.4D, men ingen problem så långt, men man vet ju aldrig hur framtiden blir . . .
Har aldrig tyckt om EGR, inte heller partikelfiltret, och det vore skönt att ta bort hela skiten och programmera om ECU'n, då hade man haft en riktig evighetsmotor.

Kolla också att evap-ventilen öppnar […]

GL-4 75W80. Hur svårt är det. Varfö[…]

Vevhusventilationen är helt klart något[…]

Byta topplock

Ja, det är bara att ta bort fördelare oc[…]