Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silverhanden
#1593570
Hej! Nu har jag äntligen hunnit pilla med stackarn. Iaf:
Jag försöker starta bilen med batteriet insatt i skuffen = Allt bara dör.
Jag flyttade batteriet till backen, använde startkablar och kopplade på knutpunkten fram = Bilen startar, går lite ojämnt och kan inte växla iväg men den startar iaf.
Min tanke är att det är ett rejält knas någonstans på +kabeln från skuffen? Tänker jag någorlunda rätt där?
Jordningsfel eller liknande - Dödar de generatorer? (Gått igenom 2 nu)
Felkoder 003C - Strömförsörjning låg signal.
8F12 Strålingsinställningskontroll För låg signal.
av Lostshadow
#1593614
Hej ,

Jag vet inte om el schema till v70n 01 passar till xc70 01 .
Men borde vara samma i detta fall.

Enligt schemat går batterikabel i kofferten( den feta) direkt till kontakten för starthjälp i motorummet. Inget relä /säkring emellan. Från kontakten i motorummet går den till startmotorn och därifån till generatorn för laddning.

Tveksamt att kabeln är kass. Kolla noga på de krympte eller gjuten delen på kontakten du sätter på batteripol. Har haft att den släpper = dåligt kontakt vid belastning.
Räcker med att kapa och montera en ny batterikontakt.

Annars kan det vara dåligt jord. Kolla jorden som går till motorn.

Angående ditt felkod :

Vad är det som står framför 003c , finns olika från aibag cod till sidoruta cod med detta nr.
Låter mer som följefel pga dåligt spänning.

Mvh LS
av sicnarf
#1593630
Har läst hela tråden två gånger nu. Detta är alltså det märkligaste felsymptom jag har hört och läst om på en bil.
Du ska nog ta den till en Volvo mekaniker för felsökning. Ett år har gått ju och du har inte fixat den ännu.
Generator fel, DIM lödfel, kabelbrott, jag vet inte. Här får du bara gissningar
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1593643
sicnarf skrev:Har läst hela tråden två gånger nu. Detta är alltså det märkligaste felsymptom jag har hört och läst om på en bil.
Du ska nog ta den till en Volvo mekaniker för felsökning. Ett år har gått ju och du har inte fixat den ännu.
Generator fel, DIM lödfel, kabelbrott, jag vet inte. Här får du bara gissningar
hmm, TS (Silverhanden) är mycket nära att hitta gemensam orsak till flera av felen, @Lostshadow är på spåret, och det är inte svårt att hitta ett sådant fel på strömförsörjningen ("batteri-felet").

Felet kommer att hittas mellan batteri och kaross, eller mellan batteri och +Skruven i motorrum.
TS har startkablar, troligen en provlampa, och det är mer än nog till att hitta felet.

Detta felet har troligen dödat generatorn tidigare, och skapat andra periodiska fel i samma tag.
Självklart kan bilen ha flera fel som inte kommer från "batteri-felet", men dom går fint att fixa med lite hjälp från andra i forumet :-)
av Lostshadow
#1593695
@jiha1968
Gillar inlägget :-)

Finns inga dumma frågor bara dumma som inte våga fråga.

@sicnarvf

Kort historia :
Kom en tjej till mig o sa att jag måste hjälpa henne. Bilen flippade ur hela hållet. Den går fast jag har nyckeln i handen, trampar jag på bromsen tänds helljuset. Ibland är halvljust på fast bilen är avstängd berättade hon för mig.

Helt galna fel. Utan sammanhang.

Det visade sig att en kille på macken bytte glödlampan bak , satt i en entråd lampa ist för en tvåtråd.
Hela elektroniken flippade ur.
Efter byte till rätt glödlampan var alla fenomen borta.

/LS
#1620571
Ska se om den här tråden går att väcka till liv igen!
Bytte generator och tog sedan paus från bilen, nu står den hos en kompis så måste få ordning och hem den.
Iaf:

2 generatorer brända, när jag bytt generator fungerar bilen felfritt x antal mil sedan börjar det hända konstiga saker med elektroniken.
Den vägrade starta/gav ingen el alls när batteriet satt i bakluckan. Kopplade då på batteriet med 2 startkablar och bilen går igång.

Min fundering är dålig jordning alternativt att det är skav på + kabeln vilket då när jag kör vibrerar emot och orsakar elfelen på bilen.
Mätte jordningen och den var låg i motorhuven, om det berodde på dålig jordpunkt eller att -kabeln satt lite dåligt på batteriet är svårt att säga nu.
Iaf: Rengjorde jorden vid bagageutrymmet och sedan den som sitter vid vänster ljuslykta (förarplatsen sett)
Någon som haft problem med jordningen på den här modellen och vet om det finns fler punkter som kan spöka?

Här får du lite att läsa :-) Har[…]

Kias elbilar är svindyra att serva! Till och […]

Venturatuning T8 2024

Nån mer som har provat TDI Tuning?

Svårt veta vad du har bytt :-) ett foto vor[…]