Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag byter drivaxlarna fram på en V70 diesel med automatlåda.
Och fick ingen bra känsla för när axeln på vänster sida gick in i lådan, är den i eller ska det vara än tajtare mellan låda och axel?
Höger var ju given då stödlagret avgjorde positionen.
Bild
Bilagor
IMG_3379.jpeg
IMG_3379.jpeg (2.08 MiB) Visad 917 gånger
Vet inte hur det är med V70'n sina axlar, men på några andra finns det ett spår med en låsring i axeln och ett tillsvarande spår i lådan.
Låsringen har en tendens till att inte sitta koncentrisk i spåret och då blir det näst intill omöjligt att få axeln på plats.
Många brukar ha lite fett på ringen så att den håller sig centrerad.
På vänster sida är det mycket riktigt en låsring på axeln medan höger inte har någon.
Med båda axlarna i och bilen stående på hjulen respektive upphissad så känns det som att axialspelet är lika på båda sidorna så jag får nog ta det som att det är ok.
Det brukar ju kännas rätt tydligt när låsringen klickar in i spåret..
Har den inte klickat i så blir det farligt, då kan axeln glida ur splinen och haverera knutar och annat..
Erik Å brukar ha rätt,-om inte det känns tydligt att låsringen klickar in så är den inte sannolikt inte inne.
Hur vet man? -Prova att dra ur axeln. Om det inte krävs bra med kraft för att få ur den så har den nog aldrig klickat in.
Använd bra med fett mellan ringen och spåret och se till at den sitter koncentrisk i axelns spår.
Värdering PV 1965?

Hej Jag har en granne som jag försöker k[…]

DIM och generator

Ska se om den här tråden går att […]

Så vad bytte jag?!? Den givaren satt nere vi[…]

Var runt och kikade på några elbilar i[…]