Laddningsregulatorn justerar spänningen efter omgivningstemperaturen, i kyla ökas spänningen.
Jag har tyvärr inte tillgång till Bosch Automotive Handbook, jag tror iallafall att kompensationskurvan ser ut ungefär så här.
Vid +10C så ska "float"-laddningsspänningen vara 14.0V. En äldre icke styrd generator bör hålla sig där
Nyare bilar med BMS och LIN kan hoppa upp på den högre kurvan tills batteriet närmar sig fulladdat. BMS håller ju koll på laddningsstatus och generatorn går att styra via LIN-buss.
Sen verkar det som att man normalt låter bli att ladda till 100% för att kunna åstadkomma regenerativ bromsning genom att kicka upp spänningen ytterligare när man motorbromsar i stadstrafik
_Spänningskompensation.JPG (56.04 KiB) Visad 10 gånger
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66050 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong?

Service #34 klar. Måste pyssla om drivaxlarna innan vintern slår till..