Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om man läser på om blybatterier så ser man att max tillåten spänning vid kontinuerlig laddning "float" faktiskt är 13.8V vid 25C.
Kortvarigt kan man ladda med 14.4V men spänningen måste sänkas till 13.8 när laddströmmen faller under ett visst värde.
Moderna lin-styrda generatorer kan alltså ladda med 14.4V under begränsad tid..
Äldre med fix utspänning bör alltså reglera till 13.8V för att inte koka bort elektrolyt på långturer
.
lennarte skrev:Bör vara över 14V vid kall motor.
Erik Å skrev:Om man läser på om blybatterier så ser man att max tillåten spänning vid kontinuerlig laddning "float" faktiskt är 13.8V vid 25C.
Kortvarigt kan man ladda med 14.4V
Precis, över 14V vid kall motor och under 14V när den blir varm.
Laddningsregulatorn justerar spänningen efter omgivningstemperaturen, i kyla ökas spänningen.
Jag har tyvärr inte tillgång till Bosch Automotive Handbook, jag tror iallafall att kompensationskurvan ser ut ungefär så här.
Vid +10C så ska "float"-laddningsspänningen vara 14.0V. En äldre icke styrd generator bör hålla sig där :-)

Nyare bilar med BMS och LIN kan hoppa upp på den högre kurvan tills batteriet närmar sig fulladdat. BMS håller ju koll på laddningsstatus och generatorn går att styra via LIN-buss.
Sen verkar det som att man normalt låter bli att ladda till 100% för att kunna åstadkomma regenerativ bromsning genom att kicka upp spänningen ytterligare när man motorbromsar i stadstrafik
_Spänningskompensation.JPG
_Spänningskompensation.JPG (56.04 KiB) Visad 10 gånger
Läsa upp SMS

Har ni lyckats få SMS upplästa av Googl[…]

Fullgas 1,8 flexifuel

Gjorde kompressions prov idag på min volvo v[…]

Det brukar ju kännas rätt tydligt nä[…]

Kan inte minnas att jag sett någon symbol f&[…]