Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1620370
Jallemet skrev: Igår, 10:37 Transporter är en utmaning då 100% av all mat ligger på lastbil.

Industri. Hushåll och Jordbruk kommer inte vara enkelt att kapa med 90% heller.....

Men blir ju intressant för hur det påverkar bilarna när man verkar ifrågasätta förbudet att sälja bensin och dieselbilar och tvekar på att höjja priset till 35-40 kr/l. Men ändå ska det ned med 90%, Undrar hur de ska få ihop detta ? Jord och skogsbruk får vi ju inte använda till att producera biobränslen.
#1620376
Skicka industrin till typ Kina och Indien så är problemet löst. De tar säkert emot många och stora nyetableringar av företag från väst. :-)

Ett alternativ är att skatta ihjäl hushåll och industrier eller åtminstone skatta dom till tystnad på följande produkter som inte är ekologiskt framtagna/producerade och som innehåller mindre än 100% förnybara delar/produkter/komponenter:
Batterier till elbilar
Däck
All mat och dryck som ej är ekologiskt producerade/transporterade/förpackade
Bensin och diesel
All el som inte produceras på den egna fastigheten och på så sätt går direkt till dess drift
Flygresor
Bilar, lastbilar, mopeder och andra fordon som inte är producerade av 100% återvunnet och återanvändbart material
Skor och kläder som inte kommer från 100% återvunnet material
Förbjud tjockolja som drivmedel till fartyg
Listan kan göras längre...

Den korta versionen: Allt som privatpersoner och industrier köper in ska vara 100% av återvunnet material och ska gå att återvinna till 100%. En utopi på 15 år? Javisst!
#1620412
Mycket av detta va tänkt att lösas med vätgas.
EU ska eller skulle satsa 4300 Miljarder på att konvertera industri till att använda vätgas.

Allt från Stegra till närmsta bonde eller förskola skall köra på vätgas istället för kol, diesel eller fossilel.

Vätgas har ju som bekant en del utmaningar......
#1620426
Produktion av vätgas hade varit en ickefråga om vi hade full tillgång av vår egen producerade elektricitet, men det har våra politiker förhandlat bort.

Personligen tycker jag att det finns andra länder där det kan ha större effekt med enkla lösningar, dock förmodligen kostsamma i brist på infrastruktur men en större vinst globalt.
#1620435
Jallemet skrev: Idag, 10:53 Produktion av vätgas hade varit en ickefråga om vi hade full tillgång av vår egen producerade elektricitet, men det har våra politiker förhandlat bort.
Sveriges nettoexport av el var drygt 30 Twh, SSABs vätgasugn beräknas förbruka 60 Twh el till vätgasprodukion. Så en ickefråga är det inte. Experter säger att det är bättre då att flytta stålverken till soliga spanien och driva dem med solceller/vätgas istället för att försöka producera el till vätgas i norra sverige.

Då skulle vi kunna använda el/vätgas som komplement till batteribilar. Men klara vi det på 15 år?

90% ned innebär ju att princip hela fordonsflotta måste hinna bytas ut till el/vätgas på den tiden.

Man undrar ju om politiker röstat igenom detta utan att ha en susning om hur det ska kunna utföras.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det är olika högtalare i bak respektive […]

Har provat omstart jag med men det blev inte b&aum[…]

Produktion av vätgas hade varit en ickefr&a[…]

Volvo car UX

trum trum trum, väntar fortfarande