Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hellmaaaan
okej ! :) tror du att det kan invärka att jag inte har i kallstarten kopplad elen är i men inte slangen.

Vanligaste felet när Bendix strular är nog att vakuumslangen till MAP-givaren är sprucken. Som 2-a kommer nog tändspolen. Alternativt tempgivaren, den som sitter i stället för luftmassa givaren.
jag provade ta av slangen med motor igång men då stanna den så det värkar ju fungera. men när jag kopplar ur lufttemp mätaren händer inget alls.
Provade mäta resistansen i lufttempgivaren det är 10 grader och den visar 2.61.
Läste nån stans att den ska ha ca 3.0 vid 20 grader är denna sönder?
Mätte volten vid stöpseln till lufttempgivaren där va de ca 4,5 volt urkopplad och ca 2,5 volt ikopplad.
Hellmaaaan skrev:tror du att det kan invärka att jag inte har i kallstarten kopplad elen är i men inte slangen.
Kallstarten på dessa bilar är en 🥶 kall start 🥶 . Den fungerar bara när det är under minus 12 - 15°. Så den behöver du inte tänka på nu. Såvida den inte läcker lite bensin. Men har du inte slangen kopplad, kan du glömma den.
Hellmaaaan skrev:Provade mäta resistansen i lufttempgivaren det är 10 grader och den visar 2.61.
Jag har inte detta i huvudet, ska kolla om jag har uppgifter om det.
Men det är original delar till Regina tempgivare i insugnings luften på en B200F.
Okej tack så mycket för hjälpen :-) jag var ute en liten stund i garaget ikväll hittade två temperatur sensorer på topplocket båda under insuget. Den som är längre fram såg kablarna lite ifrågasätt bart skick. Men ikväll ville inte bilen starta bara hostade till, tror att de kan va soppatorsk så ska prova å tanka den imorgon.
Tempgivarna på topplocket, den främre (stora runda stift) är för tempmätaren i instrumentet. Den bakre (små flatstift) är för motorstyrningen. Finns för dessa modeller två varianter, en blå givare för modeller t.o.m 1988 (blå) och en (svart) f.o.m 1988 års modell. Det är samma till både Bosch och Bendix. Skillnaden är att den äldre har ett motstånd, medan den nyare har två parallella motstånd.
Angående motstånd, tempgivaren i insuget har följande spcifikation
-20° = 45000 Ω
0° = 5800 Ω
+20° = 2500 Ω
+80° = 330 Ω
Tryckgivaren (MAP-sensorn) har följande specifikation. 100 kPa är c:a 1 kg tryck
100 kPa - 4,4 V
80 kPa - 3,2 V
60 kPa - 2,1 V
40 kPa - 1,1 V
20 kPa - 0,5 V
Detta gäller -91 och -92 års modell av B230F. Har inga uppgifter på B200F
Okej. Får fan slut på idéer snart. Ska åka till en kompis och se ifall han har någon skrot bil med regina som jag kan testa delar ifrån. Eventuellt byta elsystemet till bosch i värsta fall men de är nog sist på listan.
Men nu undrar jag varför det inte händer något alls när jag kopplar ur lufttempsgivaren? Bilen går lika hursom. Röker lite svart när man varvar tror den går fett. Ska också prova byta tändstift idag.

Produktion av vätgas hade varit en ickefr&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Hej vet någon vilka spridare som passar till[…]

Xenon D3S

Jag köpte på Jula häromdagen, dera[…]

Hej, ny på forument men sökt en del h&a[…]