Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är inte bil-kunnig men ska göra mitt bästa för att förklara...

VOLVO L + S70 1998 bensin, startar "oftast", skulle säga 95% av tillfällen och då i olika väder utan betänketid, men så ibland startar den inte - man hör startmotorn går runt, den har bränsle och batteriet är laddat. Oftast när man inte är allt för långt hemifrån dvs har gjort en kortare resa inom byn.
Ibland "försvinner" samtliga el när man försöker starta, dvs hela instrumentpanelen slocknar o inte ens startmotor klickar.
Oftast startar den normalt om man kopplar ur batteriet och gör en typ norsk reset, kopplar in det igen, väntar 15 minuter o sen försöker starta. Funkar inte med startkablar. Måste oftast vänta typ 15-20 minuter innan det är värt att försöka.

Känns som nån slags elfel? Vart ska jag börja lixom? Normalt sett startar den ju glatt o engagerat.

Det är alltid rent olägligt/pinsamt när den dör så klart, det är på besiktningen eller på tippen med släpet påkopplat eller vid däckfirman för däckbyte när det äntligen är min tur (idag - kämpade i 20 minuter innan den startade, men då rullade jag hem fortfarande med sommardäcken på o hemma har den så klart startat 3 ggr utan problem vid olika tillfällen sedan dess... Får helt enkelt engagera mig å bli bättre på att byta däck själv tänker jag)

Annat om bilen

Tidigare haft lite problem med att batteriet laddar ur - därför installerat en sån där batteri frånskiljare, men nu har en lampa i dörr belysning plockats ur o nån gammal sladd till före detta extraljus kopplats bort o jag upplever inte att den laddar ur längre lika snabbt.

Bilen får ibland stå still upp till två veckor, då den inte används dagligen. Stöd laddar/kontrollerar batteriet nån dag innan avfärd.

Tankmätaren funkar ganska dåligt men tycker inte det borde vara soppatorsk som är problemet om all el bara försvinner som om batteriet inte fanns.

Tacksam för ideer
När immobilizern (vanligen antennringen vid tändningslåset) strular så brukar motorn starta, gå en sekund och sen stanna. Gör man fler försök så går startmotorn men inget händer.

Vanligt att det blir fel på reläet till bränslepumpen, värt att kolla. Går att bygla i sockeln, kolla andra filmen
Reläet till insprutningen som Robert visar i första filmen flyttade in i en plastburk märkt "main fuses" runt MY -98..99 nånstans

Slocknar all el så kan det vara fel på något av de två huvudreläerna intill säkringshållaren.
viewtopic.php?f=16&t=160693&p=1422168#p1422169
Eller fel i startkontakten bakom tändningslåset.
Du har förstås kollat batterikabelskorna och jordkablarna till chassie?

Om den laddar under 14.4 på tomgång […]

När immobilizern (vanligen antennringen vid t[…]

Tyvärr kan både den stora och lil[…]

Leta upp en station nära dig som gör den[…]