Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har fått för mig att jag vill byta ut min b21A (ca 100 hk) till en b5244s2 (140 hk) från en Volvo v70n. Är detta möjligt? Om jag köper en komplett v70 och flyttar över motorn och alla styrsystem och liknande lär man ju kunna få den att starta. Problemet blir väll med motorfästen och växellåda. Jag har en m45 låda som sitter i 240in i nuläget, går det att "bygga om" lådan lite så den passar på den nya motorn? Man lär ju också få bygga nått eget för motorfästen. Har sett flera som byter motor till t.ex T5an så lär ju gå med en 2.4 sugmotor med?
Nån som har koll eller gjort nått liknande?
Ja, det är möjligt att sätta i en sån motor. Men.... Styrsystemet är snudd på omöjligt att få liv i när det sitter i 240'n. Det går och har gjorts, men det är ingen enkel lösning. Växellådan kan antagligen svetsas om, men det lär inte vara det varken enklaste eller billigaste alternativet då du lär köpa en till låda att ta svepet ifrån för att svetsa om din låda. Sen tillkommer ett omsvetsat tråg + oljerör, ombyggt vattenrör + röret bak på toppen och ett annat insug som i sin tur kan behöva sina modifieringar.

Hej Har en Ford Focus med 1-8F flexifuel motorn s[…]

Styrväxel

Det har funnits lösa rör att köpa v[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16[…]

Tack! Är inte detta en drivaxel fram? Har f&o[…]