Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobias940
Jag har precis bytt skivor och belägg fram och märker att bromsarna ligger på trots att glidpinnarna glider bra, beläggen sitter inte för tight och kolven gick att pressa tillbaka mjukt och fint.

Jag tog isär oket, tryckte tillbaka kolven och satte ihop allt och kände på oket och det gled bra och skivan snurrade bra , sen pumpade jag bromsen och oket blev sten hårt och skivan snurrar inte bra.

Allt fungerade bra innan och hur kan det uppstå samtidigt på båda sidor??
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det kan vara så att det är rost på ytteränden av kolven. När du sätter i nya (tjocka) belägg och skivor så trycks kolven in nästan helt och det rostiga området hamnar under o-ringen..
Nya kolvar och tätningssatser köper man relativt billigt hos trodo m.fl..
Är spåret o-ringen ligger i fullt med rost och smuts så kan inte o-ringen dra tillbaka kolven när trycket försvinner. På ett friskt ok kan man se att kolven backar nån knapp halvmillimeter.
När man sätter i nya belägg så ligger metallplattan an på ett nytt ställe på okhållaren. Samma sak där, är glidytan rostig?
Sen påstås det att dåliga bromsslangar kan fungera som backventiler, har aldrig råkat ut för det själv.

Skillnaden mot min v90 är att kablaget g&arin[…]

Härligt! Ett tips är att bara byta den […]

Tankat, dieseln kostade 1,29 kr/l mindre än p[…]

Köpes V70 gen 1

Söker en välvårdad och original V7[…]