- Idag, 20:49
#1620102
Hej,
Tänkte bara höra om någon har lite tips, vet om det är ett vanligt fel etc.
Det är som sagt en XC90 D5 2008, motor: D5244T4, fick en varning om låg kylvätskenivå. Efter påfyllning kom det igen efter ett tag. Letade efter läckage under huven men kunde inte hitta något. Tog sedan bort kåpan under motorn och där var det mer blött men omöjligt att se var det kom ifrån, inget som droppade heller.
Testade sedan att trycksätta systemet, då började det droppa under bilen. Det är dock omöjligt att se var det kommer ifrån, rätt komiskt då vi har hängt över motorn med huvudet ner på baksidan mot turbon, huvudet inne i hjulhuset, under bilen, stark belysning och till och med inspektionskamera men har ändå inte kunnat se var fan det kommer ifrån.
Någonstans runt/under/över turbon vad det ser ut som. Det ser ut som att det enda är att börja plocka bort delar så att man kommer åt att eventuellt kunna plocka bort turbon om man inte ser läckan innan dess. underifrån bilen verkar det inte gå att göra någonting, det ser helt kört ut. Allt måste gå uppifrån där man får hänga in över motorn.
Låter detta som en bra idé? Har ni varit med om liknande tidigare eller kanske vet om ett vanligt fel som brukar hända som det skulle kunna vara?
Tack på förhand!
Edit: Försökte även lägga in några bilder nu här, ville få dem i thumbnails men verkar inte gå?
Vevhusventilation:
Tänkte bara höra om någon har lite tips, vet om det är ett vanligt fel etc.
Det är som sagt en XC90 D5 2008, motor: D5244T4, fick en varning om låg kylvätskenivå. Efter påfyllning kom det igen efter ett tag. Letade efter läckage under huven men kunde inte hitta något. Tog sedan bort kåpan under motorn och där var det mer blött men omöjligt att se var det kom ifrån, inget som droppade heller.
Testade sedan att trycksätta systemet, då började det droppa under bilen. Det är dock omöjligt att se var det kommer ifrån, rätt komiskt då vi har hängt över motorn med huvudet ner på baksidan mot turbon, huvudet inne i hjulhuset, under bilen, stark belysning och till och med inspektionskamera men har ändå inte kunnat se var fan det kommer ifrån.
Någonstans runt/under/över turbon vad det ser ut som. Det ser ut som att det enda är att börja plocka bort delar så att man kommer åt att eventuellt kunna plocka bort turbon om man inte ser läckan innan dess. underifrån bilen verkar det inte gå att göra någonting, det ser helt kört ut. Allt måste gå uppifrån där man får hänga in över motorn.
Låter detta som en bra idé? Har ni varit med om liknande tidigare eller kanske vet om ett vanligt fel som brukar hända som det skulle kunna vara?
Tack på förhand!
Edit: Försökte även lägga in några bilder nu här, ville få dem i thumbnails men verkar inte gå?
Vevhusventilation:
Senast redigerad av 5 lrom, redigerad totalt 0 gång.
- By 246