Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er

Jag har ett problem. Som ämnet lyder. Jag har en Volvo XC70 2005 2.5t och får kod P0111 Insugslufttemperaturgivare 1 krets område/prestanda (bank.

Är det någon som kan hjälpa mig med att säga vart givaren sitter?
Gärna om någon har en spräng skiss?
Jag har försökt googla, men jag hittar inget.

Tack på förhand.
Sitter det inte en tempgivare inbyggd i turbotrycksgivaren på Intercoolerröret också?
(IAT sensor heter iaf givaren som koden menar)

Många sensorer har mer än en funktion.
Men jag är långt ifrån säker på hur det är på just en 2005 med turbo.

Det sitter också en i luftmassemätaren, som sagt, men det kan vara tex enkom på sugmotorerna.

För jag skulle inte bli rådlös om det skiljer mellan årgångar, och motoralternativ.
Hej,

Helt ny här så ber om ursäkt om jag bryter mot några konventioner.
Jag har samma problem, felkod P0111 på min S60 2,5T från 03
Jag tror mig ha identifierat sensorn till höger om intercoolern om man står framför bilen som ni säger.
När jag kollar produktnumret på BOSCH-senorn (0 261 230 090) på nätet kallar de den för laddtrycksmätare eller MAP, och inte IAT.
Samma bild har olika namn på olika sidor, fast den har samma produktnummer.

Min fråga är alltså.
Har sensorn flera olika funktioner? Mäter den t.ex. både tryck och temperatur? Eller har jag hittat fel sensor (m.a.o. finns det fler en än sensor t.ex. både en MAP och en IAT där till höger?)
Dem kostar ju ändå upp emot 700 kr ny så man vill ju gärna byta rätt grej från början.
Hej! Gammal tråd men jag vill bara berätta min historia om P0111. Jag provade att radera felkoden flera gånger men den kom snabbt tillbaka. Fick ett tips att byta luftfilter som jag inte hade gjort på två år eftersom min S80 2,5t inte rullade mer än 400 mil per år under den tiden. Bytte luftfilter, raderade felkoden och den kom aldrig tillbaks.

Framförallt är systemet trycksatt (ju h[…]

Är det ingen som haft detta problemet och kan[…]

ABS/ESC

Hade problem med en ABS-givare på min S60 MY[…]

Att nummer 2 på första bilden bö[…]