Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har nyss chippat min b230fk med lite trim
Gröna r 3 tums lmm t3/t4 do88intercooler å mer.
Märker att den misständer mellan 3-4000 varv när man trycker till på gasen, men när man kopplar ur luftmassemätaren.så får den lite lägre tomgång men har bra gasrespons och miständer inget. Det måste väl ändå menas att luftmassemätaren är dålig, lambda/motorstyrningslampan lyser också så det kanske är lmm som är orsaken till det isåfall.
Chippen är dw chip så inga dåliga grejer.
Bilen är segstartad och är nästan som en kall diesel att den lägger av ett par gånger innan den börjar hålla tomgång med lmm inkopplad. Men kopplar man ur lmm så startar den helt normalt.
Om du får felkod (t.ex om du kopplar loss LMM) så måste du nolla systemet annars vet inte datorn om att felet är fixat. Om boxarna år ändrade kan kanske den funktionen vara bortkopplad, då blir ju felsökningen svårare.
När du kopplar loss LMM funkar motorn efter ett "protokoll" och använder inte givarna på motorn.
Bränsletryck har jag på 3 bar med en soppapump som ska klara upp till 600hk enligt hemsidan.
Om nu lmm är orsaken till lambda lampan, kommer den släckas om man kopplar ur lmm och nollar systemet?
De dåliga är att bilen är årsmodell 1997 så kan inte läsa ut felkoder.
Har du hört av dig till Dann själv? Han kan nog hjälpa.
Har kört med chip från DW och alla gånger har det varit original LMM (63mm) och BTR (3 bar) med "Gröna R". Är du säker på att det ska vara 76mm lmm? Kör du 430 cc spridare (968 @ 3 bar) så tror jag nog det är gjort för original LMM iaf då den inte "bottnar" (fortfarande går att justera värdet från LMM innan det bara fettar på med maxladd) tills du börjar köra typ 600cc nånstans.
Enkelt test kan vara att ta bort minuspolen på batteriet, ta en fika, och sedan testa igen när allt är nollställt.
Provat att stänga gapet lite på stiften? Om felet kommer vid maxladd. Kanske den går lite fetare och snällare på limpprogrammet utan LMM.
Det misständer endast när man trycker till på gasen till fullgas från tomgång. Tror att lmm är dålig för den blir segstartad med den i och den brukar även smälla genom turbon om man försöker gasa när den är kall. Sen med lmm inkopplad så har den tomgång på ca 900 men den är inte helt jämn och utan så får den lägre men jämnare tomgång.

Är det ingen som haft detta problemet och kan[…]

ABS/ESC

Hade problem med en ABS-givare på min S60 MY[…]

Att nummer 2 på första bilden bö[…]

Ber om ursäkt, jag har helt fastnat i VOC och[…]