Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har en v90 D3 2017 som har börjat bete sig väldigt konstigt. När man kör på farthållaren, så är hastigheten väldigt svajig. Ställer jag in den på tex 110km/h så känner man hur den ökar till 112 för att sedan motorbromsa ner till ca 105, för att sedan gasa upp till 112 igen och så vidare. Med GPS mätt kan det slå så mycket som 10 km/h Allt i loppet på typ runt 20 sek... Bakomvarande bilförare tror nog man är på pickalurven utan att svaja i filen.

Vet inte exakt hur en farthållare fungerar, kanske nåt som måste rengöras? Den har ändå snart gått 33000 mil :party:
Spontant känns det som att det INTE är radarn då utan...något annat.
Om du själv håller gasen kontant, beter den sig normalt då?
Haft mjukvaruuppdatering nyligen?
Har du tillgång till kodläsare (bor du kring Stockholm kan jag bidra om inte) för att se om den sätter någon felkod?
Man skulle vilja koppla upp sig och logga lite sensorvärden för att se vad som pågår.
Tyvärr, bor i södra Närke. Kör jag utan farthållare så spinner motorn galant. och känns även stark och accelererar jämt trots att det är en D3. Det är dags för service, så någon uppdatering har inte skett de senaste året på mjukvaran.
Oh, det är ju inte längre än till postlådan, för en norrlänning. :-D
Men, kanske kan vara värt att åtminstone se om verkstaden kan läsa ut några intressanta felkoder som du kan gå vidare med, om de kanske inte redan har en idé om vad som kan felas?

Att nummer 2 på första bilden bö[…]

Ber om ursäkt, jag har helt fastnat i VOC och[…]

Sotfilter D4 VEA 2015

Logga tempgivare efter dpf, misstänker den.

Larmfel

Glömt svara... Om någon undrar nu s&ari[…]