Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.
Har (/Hade) en Volvo XC60 R-Design från 2013 som gått som tåget i 18000 mil fram till nu 🤯 Det rasslade till och den stannade. Bärgning till närmsta volvoverkstad...

Domen lyder: Generatorremen har blivit skadad pga olja, vilket delvis skadat kamremen, vilket skadat cylindrar. Nu går den på 2-3 cylinder.
(Orsaken till oljan på remmen berodde på att soppig verkstad satt in fel oljefilter vid service i somras. Det åtgärdades akut av volvoverkstad mitt i semestern. Därför gick bra igen… )
Kostnad för denna lilla reparation blir 90 000 :- !!! Försäkringsbolaget vill såklart betala 0 :-

Jag kan inte mkt om bilar och jag återger bara vad verkstaden sagt. Bilen kan inte vara värd så mycket mer än 90” så att lägga det känns oklokt. Vad göra? Finns det någon som köper en havererad bil för några tusenlappar? Man får ju en kanonbil billigt om man fixar de där cylindrarna själv…
Bilagor
IMG_3679.jpeg
IMG_3679.jpeg (72.03 KiB) Visad 133 gånger
StefanN skrev: Idag, 18:32 Rasslade det till och kamremmen gick går den på 0 cylindrar då det blir skrot i toppen.
Allt går ju sälja men det blir inte mycket betalt om det är standardskick på den, testa lägg ut och se om nån hemmameckare vill ta sig an den.
Enligt verkstaden klarade sig 2-3 cylindrar, vad nu det har för betydelse. Var lägger man ut trasiga bilar? På Tradera?
Handbromsjustering -88 740

Håller på och försöker juste[…]

Biltemas passar,heter ju universal av en orsak.

Oljeläckage B230fb, bytt packboxar

Som white säger så kan man behöve […]

Det är väl från fas 1 v70? Satt i […]