Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Känner mig lite "pirrig" att påbörja ett byte av drivaxeldamask vänster bak på en Volvo V70 2.5 AWD från 2005.
Började söka en original damask - Men hittar ev. bara hela drivaxeln. (ganska sällsynt och dyr)

Så började jag att söka en universal damask - men då uppkommer - hur stor är knuten? (spontant känns den inte så stor)
Började även att fundera om det finns en passande delbar damask (för att slippa en del arbete - och kanske tillslut måste dela knuten...) - men samma fråga uppstår hur mäter man?
(eller måste befintlig damask skäras sönder innan det är möjligt att med säkerhet veta - samt beställa?)
Finns några alternativ att hitta rätt damask?
Är det någon som lyckats bra med en delbar damask och fått det att hålla över tid?
Jo har använt flera gånger,bara noga med att inte
få fett på limytorna så håller det nog. Gummit är lite skarpare så håller inte lika länge som vanliga men så mycket enklare att byta och billiga.
Damasken på bakaxeln rör sig inte lika mycket som fram så flexibiliteten spelar mindre roll - tror jag.
Tittade på damasken på Biltema - absolut går den förmodligen att "klippa till" - men kommer den då att räcka på längden?
(Eller så är knuten bara en liten "plutt" i befintlig damask?)
Damask - V70 - bak - mini.png
Damask - V70 - bak - mini.png (901.45 KiB) Visad 1715 gånger
Funderade lite på samma sak - (Men tvätta känns inte enkelt)
- Att använda avfettning känns inte heller rätt metod.
- Att borsta kan medföra att mer "sand" och ?? kommer in i knuten....
Borde först försöka få glepan tät och sedan tvätta / borsta men... Det är just runt hålet det skulle varit rent / extra rent.

Jag får ge det en chans, givaren är […]

Varit förbi Bilia och beställt en givare[…]

Servicekostnad XC/C/EX/EC40

Skall serva min XC40 T5 AWD MY20 i början p&a[…]

Den stora annons-tråden

Mercedes AMG, bokstavligt talat. :-) https://www[…]