Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
unlock26 skrev:Inte gratis men mkt bättre pris än på volvo etc,tycker att dom borde ha nån mer olja än dom 2 ovan.
Ibland undrar jag om snålhet bedrar vishet.. 200kr/litern är inte gratis för olja och jag försvarar inte priset i sej för mej får den kosta 40kronor.. men när du endast behöver köpa 2 liter.... Ditt hela oljebyte kostar dej 400kr. Du ska ju få i mellan 2.1 och 2.3 liter. Dock har jag aldrig nånsin fått en låda att svälja mera än just exakt 2.0 liter.. därför köper jag inte mera heller av nån olja till en 850 låda.
av tresfjord
Fråga ! Blir lådan trögare i kyla med mt 90 olja ? är inte riktigt med tacksam för svar tror ni att mitt lilla vinande ljud på 2 ;an å 3;an försvinner om jag dunkar i mt 90 ? mvh Börje
Användarvisningsbild
av Nexus
tresfjord skrev:Fråga ! Blir lådan trögare i kyla med mt 90 olja ? är inte riktigt med tacksam för svar tror ni att mitt lilla vinande ljud på 2 ;an å 3;an försvinner om jag dunkar i mt 90 ? mvh Börje
Som *pettson* beskrev så med högre kallviskositeten är mt90 lite mera trög flytande kall mot vad MTL oljan är. Sen om det är stor skillnad i praktiken får någon annan svara på :roll:
Till din fråga. När jag jobba på Toyota hade vi en Hilux med svagt vinande i fördelningslådan(4WD) och den blev tyst av att byta till redline olja.Även kärva lådor blev mycket mjukare och trevligare att växla med redline oljan.( minns ej vilken viskositet det var på oljan) :oops:
Sen om det hjälper på din låda....... (I) men 400:- är det värt för det kan ju inte bli sämre kan jag lova. :)
av tresfjord
Jag ska köpa redline i veckan och byta så får vi se tackar för info mvh Börje
av jbl
Har inte provat i -15 grader ännu med MT90. Men varm låda så är MT90 bättre.
Tycker hittils att skillnaden vid kallstart är rätt lika med MT90 mot MTL.

Men enligt spec så är MT90 mycket tjockare kall mot MTL. Så det borde bli trögare med att växla när det blir kallt. Men det tar jag gärna då jag oftast startar ifrån garaget.
av kebne
*pettson* skrev:Att byta olja är aldrig fel. Men problemet med oljespecar är egentligen att bilar hela tiden ska ligga efter i specen, ny olja kommer men originalhandbokens olja är ju alltid hjälplöst efter. Redline oljan är betydligt mera utvecklad än oljan som är original eller rekommenderas,
Nu svär jag väl i kyrkan. Men kan inte låta bli att undra om inte originaloljan ändå är bättre än den spec den sägs uppfylla? Man gör väl inte sämre oljor bara för att det skall till en originalflaska? Eller är det så krasst?
av *pettson*
kebne skrev:
*pettson* skrev:Att byta olja är aldrig fel. Men problemet med oljespecar är egentligen att bilar hela tiden ska ligga efter i specen, ny olja kommer men originalhandbokens olja är ju alltid hjälplöst efter. Redline oljan är betydligt mera utvecklad än oljan som är original eller rekommenderas,
Nu svär jag väl i kyrkan. Men kan inte låta bli att undra om inte originaloljan ändå är bättre än den spec den sägs uppfylla? Man gör väl inte sämre oljor bara för att det skall till en originalflaska? Eller är det så krasst?
nej du missuppfattade.. men om jag läser i min handbok från 1994.. så säger det en spec. Idag är det 2008.. det lär ha hänt mycket på marknaden som inte är med i min handbok?.. KRAVET är ju detsamma. Men det finns bättre produkter att tillgå än vad som krävs.
Samma om du tänker helt original. Vad är original? Det är en produkt som används universalt till alla modeller som tål oljan, precis så som *pirat* använder sina oljor. Det är inte en speciellt sparad olja sedan 1994 som är ifrån lagret som läggs i din låda. :wink:
För några år sedan var det *Mobil1 Det bästa för din bil* Idag är det Castrol det bästa för din bil.. För mobil1 var nån krona dyrare¨på oljan under upphandlingen.. Och volvo använder ju bara *original* där inte andra produkter används. Volvo som inte varesej bearbetar eller tar upp olja.. :?:
av kebne
*pettson* skrev:För mobil1 var nån krona dyrare¨på oljan under upphandlingen.. Och volvo använder ju bara *original* där inte andra produkter används. Volvo som inte varesej bearbetar eller tar upp olja.. :?:
Om jag tolkar det rätt så är volvo "originalolja" för växellådor anno 2008 bättre än den som kom 1994 även om samma kravspec står på burken?

Att piratdelar kan ha likvärdig eller bättre kvalité än volvo original är välkänt.

Men när det gäller just växellådsoljor så kan det ju finnas en orsak att köpa original gissar jag. Nämligen den att man väl kan vara rätt så säker på att man får en olja som är anpassad till lådan.

Att surfa på webben efter info om just redline oljan är lite förvillande. Mest av allt är det dock positiva omdömen men det finns också sådant som ger upphov till undringar. Typiskt att jag nu bidrar till detta!

Mazda-ägare som redline ej funkade för samt kommentaren att oljebyte ej hjälper mot slitna synkringar.
Redline olja mer friktion-mer slitage på lager, men skonsamt för synkringar.
Redline innehåller teflonspån, håller dreven ifrån varandra.
av *pettson*
kebne skrev:
*pettson* skrev:För mobil1 var nån krona dyrare¨på oljan under upphandlingen.. Och volvo använder ju bara *original* där inte andra produkter används. Volvo som inte varesej bearbetar eller tar upp olja.. :?:
Om jag tolkar det rätt så är volvo "originalolja" för växellådor anno 2008 bättre än den som kom 1994 även om samma kravspec står på burken?

Att piratdelar kan ha likvärdig eller bättre kvalité än volvo original är välkänt.

Men när det gäller just växellådsoljor så kan det ju finnas en orsak att köpa original gissar jag. Nämligen den att man väl kan vara rätt så säker på att man får en olja som är anpassad till lådan.

Att surfa på webben efter info om just redline oljan är lite förvillande. Mest av allt är det dock positiva omdömen men det finns också sådant som ger upphov till undringar. Typiskt att jag nu bidrar till detta!

Mazda-ägare som redline ej funkade för samt kommentaren att oljebyte ej hjälper mot slitna synkringar.
Redline olja mer friktion-mer slitage på lager, men skonsamt för synkringar.
Redline innehåller teflonspån, håller dreven ifrån varandra.
mjae.. det är ju så att du får inte senaste specen i din låda på märkesverkstan eftersom dom faktiskt inte kollat om det fungerar. Utan där gör man såhär att den som är på pappret efterföljare till oljan som lådan levererades med häller man i.
Det är helt korrekt att det finns nog ingen olja som hjälper emot slitna synkringar. Men å andra sidan så även fel olja ger symtomen som slitna synkringar ger.. En dålig ring stannar inte dreven.. En för tjock olja gör att lådan roterar och felfria synkringar klarar inte att stanna dreven ändå..
Så sålänge man inte rivit en låda och fysiskt sett att delarna är slitna så är det spekulationer. Bara en fråga då om man orkar riva lådan och kika eller chansa på oljan istället som första åtgärd.. hänger du med?
Att redlineoljan sliter på lagren är inte korrekt på nåt sätt, friktionen på lagren är inte större. Däremot mindre eftersom oljan avleder värmen pch gör lagerspelet bättre. Att det ska vara PTFE i oljan (vilket inte står nånstans?) Har jag inte läst nånting eller hört nånting om förutom dom länkarna du har.
En olja väldigt liknande redlines finns i GMs originalsortiment. Den heter Syncromesh. http://www.redlineoil.com/whitePaper/13.pdf
av jbl
Orkar inte kommentera allt men mazdan gick från 75W90 till en atf olja och viskocittets skillnaden är mycket står mellan dessa. Generellt får man en låda till att växla lättare med tunn olja vid kallt klimat.

Redlines MTL och MT90 innehåller inte teflon spån det kan jag garantera. Detta är styrkt med olje analyser.

Att det skulle slita mer på lager är också en skröna. Även detta är styrkt med olje analyser.

Det blir alltid lätt en massa konstiga underligheter när folk inte läser vad för viskocitet dom ska ha eller har ett fel på sin låda som man sedan skyller på oljan.
PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]