Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag får revidera min tidigare uppgift. Tydligen fanns en längre bensinresa med i det estimatet. Jag har nu provat att köra 18km i stadstrafik och då anger appen 27,8 kWh/100 km som medelförbrukning.
StefanN skrev:Min förbrukning.
IMG_1002.jpeg
Min tolkning är att denna bild visar elförbrukningen totalt inklusive bensin. På samma sätt som din bil inte drar 1,4l per 100 km när du kör på bensin så drar den inte 23 kWh när du kör på el utan det är en samlad bild av allt. Min Volvo app visar 18 kWh per 100 km fast det stämmer inte alls. Ligger mellan 2,5-3 i snitt. Din siffra är förvisso hyfsat nära men mitt budskap är att inte ta den siffra för vad bilen drar när man kör på el.
Datarolf skrev: Igår, 20:14 Jag får revidera min tidigare uppgift. Tydligen fanns en längre bensinresa med i det estimatet. Jag har nu provat att köra 18km i stadstrafik och då anger appen 27,8 kWh/100 km som medelförbrukning.
Tack för att du kollade igen! Då ligger vi väldigt nära i vår förbrukning och jag känner mig lugnare.. :-)
lexcom skrev: Igår, 20:30
StefanN skrev:Min förbrukning.
IMG_1002.jpeg
Min tolkning är att denna bild visar elförbrukningen totalt inklusive bensin. På samma sätt som din bil inte drar 1,4l per 100 km när du kör på bensin så drar den inte 23 kWh när du kör på el utan det är en samlad bild av allt. Min Volvo app visar 18 kWh per 100 km fast det stämmer inte alls. Ligger mellan 2,5-3 i snitt. Din siffra är förvisso hyfsat nära men mitt budskap är att inte ta den siffra för vad bilen drar när man kör på el.
Precis min tanke också. Jag plockade därför ut de rena elresorna från körjournalen till excel för att få fram snitt per resa och totalt snitt på alla elresor. Jag hamnar då på 2,91 per mil (mǻnga korta resor i stan)
Senast redigerad av 1 jesperk, redigerad totalt 0 gånger.
En annan intressant fråga. Vad tror ni om förbrukningen (inte räckvidden) i körläge D kontra läge B? Det känns ju som om bilen rullar lättare i läge D men frågan är om den förbrukar mindre? Kanske försumbara skillnader i så fall... Vad tror ni?
Smaksak med D eller B, om du kör på ett givet sätt hamnar förbrukningen lika. Risken med B är att det blir jojokörning, alltså onödig inbromsning vid gasuppsläpp och det skulle resultera i något högre förbrukning. Fördelen är om du kan använda bromspedalen lite mindre inför korsningar/rondeller/trafikljus och kan då ge något lägre förbrukning.
B läget kräver viss tillvänjning efter att ha kört med det ett tag tycker jag det är bättre o regenererar mer ström än D läget.
När ni räknar på er förbrukning har ni räknat bort elektrisk regenerering som finns i körjournalen? det är ju ström som kommer tillbaka till batteriet från bilen så den faktiska förbrukningen blir ju Elförbrukning minus Regenereringen.
s6025t skrev: Idag, 16:56 B läget kräver viss tillvänjning efter att ha kört med det ett tag tycker jag det är bättre o regenererar mer ström än D läget.
När ni räknar på er förbrukning har ni räknat bort elektrisk regenerering som finns i körjournalen? det är ju ström som kommer tillbaka till batteriet från bilen så den faktiska förbrukningen blir ju Elförbrukning minus Regenereringen.
Jag håller med , har vant mig vid B och gillar det mer i stadstrafik. Nej, så har jag inte räknat faktiskt, tänkte inte på regenereringen... Då har man ju plötsligt lite lägre förbrukning. :-D
s6025t skrev:B läget kräver viss tillvänjning efter att ha kört med det ett tag tycker jag det är bättre o regenererar mer ström än D läget.
Jag har jämfört körda mil mellan fulla laddningar så allt är inräknat i min kalkyl.

När det gäller körläge så föredrar jag B i stadstrafik och D i övrig trafik. Om man är duktig på att inte jojo köra på B så borde man tjäna lite på den extra regenereringen. Men troligen högst marginellt så det är nog inte en faktor att ta hänsyn till mer än vad man gillar.

Nån som är insatt i hur drivaxeln ä[…]

ja det är bara att åka in och besikta, […]

skulle inte sätta ditt något av det, se[…]

Tesla återlanserar Model S och X i Sverig[…]