Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av DennisCA
Jag har lackat om bakluckan på min 855 och nu är den utan emblem där bak. Jag har dom kvar. Tänkte kanske köpa nya men priserna var typ 600kr för en Volvo dekal så nä det får vara.

Funderar hur jag kan piffa upp dom själv. Har letat på nätet och den mest seriösa metoden verkar vara att limma på ny yta och skära ut den:
https://volvoforums.com/forum/volvo-850 ... ges-71043/

Jag funderar dock om jag ska bara prova spraymåla dem svarta, sen kanske rolla på ett lager med silver-metallic färg efteråt.

Jag har två burkar med silver metallic för färgspruta och nån av dem kunde funka tror jag. Säkert inte fel att lägga ett lager matt 2k klarlack över allt efteråt om det blir bra för annars håller det inte. Den stora oklarheten är om man får en bra övergång från svart till silver.

Alternativen är att måla det helsvart, eller helsilver och skippa tvåtons looken, oklart hur bra det kan se ut i verkligheten dock.

Kanske det finns andra metoder som jag inte tänkt på?
Här är första varianten, sprejade dom med gummifärg från biltema.

Bild

Bild

Ganska fina blev dom. Problemet med denna lösning är man får göra om den ganska ofta. Färgen kan skalas av igen och tål inte mycket.
Ja det höll inget vidare, så jag provade silver metallic lack. Men ytan blev inte bra (ojämnheter från tidigare) så jag sandade ner den för att prova lacka om, då fick en intressant omvänd effekt:

Bild

Mot bilens färg, tyvärr beckmörkt där ute nu, behöver förstås filas på lite mera, lite grovt just nu.
Bild

Intressant effekt, färgerna inverterade mot originalen.

Tror dock silver är rätt väg här, på en ljusare bil hade mörka emblem funkat mycket bättre.
Coolt, polera upp den svarta plasten så har du helt unika emblem :-D
Jag polerar upp diverse plastgrejer i huset med Autosol "Polermedel för akrylglas" just nu, den borde väl passa perfekt?

Jo jag provade biltemas gummifärg på ett tidigare jobbuppdrag, minns inte på vad men jag blev besviken på att den höll så dåligt :-/

Nån som är insatt i hur drivaxeln ä[…]

ja det är bara att åka in och besikta, […]

skulle inte sätta ditt något av det, se[…]

Tesla återlanserar Model S och X i Sverig[…]