Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1619701
Vad behöver bytas förutom multiremmen?
- Fjäderspännare till multiremmen? (den känns OK)
- Frihjulet till generatorn? (vet inte om det sitter ett sådant på denna bil) - går det att kolla funktionen?
- Dags att byta kamrem (gjordes förra gången 2015 - bilen har nu gått ca 22000mil)
(Lika bra att byta nu? - multiremmen måste väl bort?)
- Blir det även kamremspännare? (måste läsa på hur den fungerar :-) )
- Är det nödvändigt att byta vatten pump? (kanske gjordes 2015 - bilen har inte rullat så väldigt långt sedan dess)
- Finns det något annat att tänka på?

Bakgrund .:
Helt plötsligt börjar det tjuta från motorrummet efter ett par mil och efter det har ljudet inte tystnat. (20-25 mil till)
Spontana tanken var att multiremmen slirar - men den borde ha tystnad när den blivit lite varmare - eller?
Ljudet likande mer ett lager problem - servon? / generatorn? / spännrullen? eller...

För att säkerställa att ljudet inte kom från vattenpump kamremsträckare eller ...
Plockades multiremmen bort. - skönt - ljudet kom inte tillbaka efter start - utan multirem...
Försökte känna på de olika hjulen, men kunde inte upptäcka något glapp eller att något gick tungt.
(Upplevde att generatorn snurrade väldigt lätt - nästan för lätt)

En sak jag noterade var att laddningslampan inte började lysa - trots att generatorn stod helt stilla.
(tänker ta upp detta i en separat tråd)
En annan sak var att tomgången inte var jämn. (men kanske ska vara så, utan multirem.)

Vände på multiremmen och startade bilen igen. Ljudet var betydligt dovare denna gång.
För att ytterligare säkerställa att det var remmen som slirade och inget lager, hällde jag vatten på remmen och ljudet försvann - men kom tillbaka efter en stund.
För att vinna tid (kunna nyttja bilen) sprutades remklister på remmen till den blev tyst - (får se hur länge det fungerar).
Efter dessa test tror jag att ljudet bara kommer från remmen. (men jag kan ha fel)
#1619741
Hur kollar man frihjulet?
Behövs specialverktyg för att byta?

- Uppdatering i morse kom bilen 1-2 mil innan remmen slutligen gick av.
Bilen fortsatte att gå, men efter att ha stannat (och rensat trasig rem) på en parkeringsplats gick bilen inte att starta igen - kanske för låg spänning?
Nu blev den bogserad hem - i väntan på nya insatser :-)
Har köpt en sats med rem och spännare på Biltema - kan det fungera?
#1619778
lennarte skrev: Idag, 09:24 Om kolen I generatorn (regulatorn) är slut tänder inte laddningslampan vid tändning på
Intressant!

När bara tändningen är aktiverad, lyser alla lampor - även laddningslampan,
och när motorn startar, slocknar alla lampor - gäller även laddningslampan (även om multirem saknas)
dvs. alla lampor verkar hela (och fungerar i någon bemärkelse)

Skulle det då kunna vara kolen i regulatorn som är slut?
(Är det svårt / omöjligt att få tag på kol till en regulator idag?)
_____________________________________________________________________________________-

Gogglade runt lite och inser att generatorn nog måste lös för att ens kunna kolla att frihjulet från Biltema passar.
Det verkar bla. vara olika avstånd till "första räfflan" som skiljer (hur man nu mäter detta).
På Autoexpertens hemsida finns några alternativ (frihjul) med lite olika specifikationer.

Det verkar även som att olika generatorstorlekar kräver olika typer av regulatorer....

Powerboosten som ledrampen har gör &aum[…]

Köp detta dörrskydd så minskar smu[…]

Stefans 968

Bytte alla hjulmuttrar och tog bort den fula orgin[…]

En annan intressant fråga. Vad tror ni om f&[…]