Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag pratade med min PT som haf haft i över 20 år och har stort förtroende för, han sa det inte gick att fixa med dessa, jag pratade med Volvo cars (supporten) som hänvisade mig tillbaka till verkstaden genom att prata med verkstadschefen. Jag pratade med verkstadschefen som sa de inte kan fixa något som inte Volvo har en fix för. Idag ska jag prata med Volvo cars igen och meddela detta.

Jag rekommenderar er @alla starkt att kontakta Volvo cars och berätta om era problem med detta.
Om vi alla gör det så kanske kanske det händer något.

Min gissning är att alla har dessa problem (för det är två) men någon kanske inte märker det, andra kanske inte bryr sig men det kommer garanterat ge problem i framtiden med rost.
Jag var bland av de första som fick Volvos lister monterade och min erfarenhet efter snart 10000 mil med dem är att det första problemet med smuts på insida dörr har minskat. Jag har inte sett några blästringsmärken på bakdörren pga sprättande grus. Jag är noga med att öppna dörrarna vid varje biltvätt och gå på med svamp och tvättmedel hela nedre delen av insida dörr, gummilist och upp mot hjulhuset.

Vad gäller det andra problemet, med smuts som lägger sig innanför dörren, köper jag Volvos förklaring om att det uppstår pga undertryck. Jag har provat olika strategier och öppnar numera aldrig bakdörrar tidigare än 45 min efter att bilen har parkerats och jag får inget damm in i bilen. Nu är det inte alla som kan eller vill bruka sin bil så, men det har löst problemet. Möjligtvis kan skapandet av undertrycket vara hastighetsberoende. Jag har kört dammiga grusvägar i lägre hastigheter utan att få in något damm när jag öppnat dörren. Men även kört snabb motorvägskörning på torr väg och fått in mycket damm.
Varför skulle det bli undertryck i bilen, när fläkten är på måste det ju bli tvärtom?
Det är Volvos uppgift om att det bildas undertryck vid listerna runt bakdörren. Jag kan bara konstatera efter eget testande att öppnas dörren efter körning sugs smuts in i bilen. Hålls den stängd görs det inte det. Har ingen bättre förklaring hur det annars går till.
Wirke skrev:Det är Volvos uppgift om att det bildas undertryck vid listerna runt bakdörren. Jag kan bara konstatera efter eget testande att öppnas dörren efter körning sugs smuts in i bilen. Hålls den stängd görs det inte det. Har ingen bättre förklaring hur det annars går till.
Testa att öppna bakdörrarna långsamt bara. Att det skulle finnas ett konstant undertryck i bilen faller lite på sin egen orimlighet. Det skulle knappt gå att öppna dörrarna då.

Obs att jag inte misstror dig, bara Volvos förklaring ;)
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
Uppvärmda vindrutespolare.

Brukar styra sig själv med PTC-element.

Vilken automatlåde olja

Bör vara Toyota WS / JWS3324. Men bäst […]

Växellåda rasad?

Ska man misshandla en bil på detta vis b&oum[…]