Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min xc70 -16 har börjat gnissla på förarsidan. Det uppstår mest i farterna mellan 20-90, därutöver blir det tyst. Det skumma är att gnisslet upphör direkt när jag nuddar bromspedalen. Behöver alltså inte bromsa kraftigt utan det räcker att bromsa bara så pass att bromsljuset aktiveras.

Gnisslet är konstant när det väl har börjat men bara mellan ca 20-90 knyck.
Hörs inget när jag backar.
Eftersom ljudet är ganska högt har jag inte lyckats avgöra om det kommer från fram eller bakhjulet.
Är det någon som kan gissa vad det beror på?
Stryk med handen runt hjulen och känn att inte nån lös innerskärm eller något främmande föremål ligger an mot däcket på insidan. Kika inne i fälgarna om nåt fastnat vid bromsoken också. Grus som fastnar mellan skiva och bromssköld kan gnissla bra.

Annars är väl anliggande broms pga kärvande bromsok nära till hands. Skivorna poleras upp om broms ligger på litegrann och det kan börja gnissla rejält.
Åk en provtur med minimal användning av broms och sen känner du försiktigt på skivorna. Har man inte bromsat alls ska de i princip vara iskalla runtom.

Jag kör samma sträcka till jobbet tur o […]

@fjohan82 , Ja, men ändå såd&a[…]

Tesla återlanserar Model S och X i Sverige.[…]

@kvillebäck Tack för tips!! Jag har iofs[…]