Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har nyligen märkt att kupévärmen inte värmer som den ska och läste ut felkod enligt rubrik från Engine-modulen.
Bilen är en V70 T4 2016 (VEA)
Vad kan detta vara och hur avancerad är termostatkretsen på en sån här motor?
Jag fick samma problem för ca fyra år sen, när temperaturen ute var lägre än ca fyra grader och motorvägskörning längre än en timme så kyldes kylet ner så effektivt att termostaten stängde helt och det blev iskallt i bilen.
Jag blockerade luftflödet helt som går via grillen med volvoemblemet med en plastskiva som jag stripe:ar fast på insidan av grillen varje vinter, har fungerat klockrent varje
vinter med mycket bra värme i kupen trots att det kan vara minus 10.
Men den bör tas bort sommartid annars är risken att motorn kokar
Mazzokie skrev:Jag fick samma problem för ca fyra år sen, när temperaturen ute var lägre än ca fyra grader och motorvägskörning längre än en timme så kyldes kylet ner så effektivt att termostaten stängde helt och det blev iskallt i bilen.
Jag blockerade luftflödet helt som går via grillen med volvoemblemet med en plastskiva som jag stripe:ar fast på insidan av grillen varje vinter, har fungerat klockrent varje
vinter med mycket bra värme i kupen trots att det kan vara minus 10.
Men den bör tas bort sommartid annars är risken att motorn kokar
Har du bild på hur du har monterat plastskivan? Har nämligen bytt termostat för 4 år sen, men märker att vid kallt väder så tar det tid att få upp värmen och att övre kylarslangen kan vara ljummen trots motorvägs körning. Inga problem med värme i kupén dock. Inga felkoder heller. Kör ca 1 mil 80 väg så märker att när jag kommer fram till jobbet är motorn inte ens varm.

Jag har problem med att diesel/parkeringsvärm[…]

Här kommer en liten uppdatering , vibrationer[…]

Jag fick samma problem för ca fyra år[…]

Jag handlar mest numera på www.trodo.se. D&a[…]