- Idag, 10:32
#1619487
Visst, det finns flera sätt att lösa det men här tipsar jag om ett som är både billigt, enkelt och snabbt.
Biltema säljer en DPF-rengöringsspray för 99,- (36-4617) och då ingår även en slang. Denna är 5mm tjock.
Enligt instruktionerna så ska man lossa på anslutningen för tryckröret eller temperaturgivaren på DPF och där applicera sprayen men när man lägger sig under bilen (som bör vara rätt högt upphissad, notera också att DPF sitter efter kat:en nästan mitt under bilen) så inser man att det sitter för mycket prylar i vägen för att komma åt med ett vettigt verktyg för att kunna lossa något av dessa. Tryckrörsanslutningen var väldigt rostig och temperaturgivaren sitter snett uppåt och därför når man den inte. Jodå, den ser hyfsat åtkomlig ut på bilden men den sitter som f-n i en konstig vinkel så det är nästan hopplöst att få ett tillräckligt bra grepp för att den ska lossna. En hylsa funkar inte heller pga kabeln.
Då gjorde jag så här: borrade ett 5mm hål i början av DPF, sprayade in innehållet enligt instruktionerna och förseglade hålet med en stor plåtskruv!
Efter att ha låtit bilen gå på tomgång en stund och sen kört med den 30 minuter (på rätt höga varv) och sen nollat felkoden är felet löst!
Biltema säljer en DPF-rengöringsspray för 99,- (36-4617) och då ingår även en slang. Denna är 5mm tjock.
Enligt instruktionerna så ska man lossa på anslutningen för tryckröret eller temperaturgivaren på DPF och där applicera sprayen men när man lägger sig under bilen (som bör vara rätt högt upphissad, notera också att DPF sitter efter kat:en nästan mitt under bilen) så inser man att det sitter för mycket prylar i vägen för att komma åt med ett vettigt verktyg för att kunna lossa något av dessa. Tryckrörsanslutningen var väldigt rostig och temperaturgivaren sitter snett uppåt och därför når man den inte. Jodå, den ser hyfsat åtkomlig ut på bilden men den sitter som f-n i en konstig vinkel så det är nästan hopplöst att få ett tillräckligt bra grepp för att den ska lossna. En hylsa funkar inte heller pga kabeln.
Då gjorde jag så här: borrade ett 5mm hål i början av DPF, sprayade in innehållet enligt instruktionerna och förseglade hålet med en stor plåtskruv!
Efter att ha låtit bilen gå på tomgång en stund och sen kört med den 30 minuter (på rätt höga varv) och sen nollat felkoden är felet löst!