Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1619399
Var och hämtade Renaulten igår, c:a 20 mil enkel resa. Körde inte samma håll hem, ville inte köra genom Göteborg med den lasten, där var mycket trafik redan på morronen......Körde via Landvetter och väg 41 till Varberg och sedan motorvägen hem. Funkade bra men var backigare än väntat i början. 745-an drog på tappert men det gick nog åt bränsle. Använde kartprogramer i mobilen och när vi kom till Björketorp (väg 41) och skulle äta Pizza var där stängt, dår finns annars väldigt god Pizza. Skulle tanka också ner macken hade ingen E85. Har ingen tankmätare och trippmätaren i mobilen hade stoppats av kart appen så jag hade ingen aning hur mycket där var kvar. Körde vidare till Horred, där fanns INGO med E85 😓😓 Fick i 57 l (rymmer 60 l)......... Men sedan gick det bra hem, stannade i Björkäng för att åta. Sedan var det bara 6 mil hem.
Ska ut ock kolla på den nu på morronen, men det har hänt något i differensialen.
#1619480
Hissat upp bilen på bockar skruvat loss vänster drivaxel och börjat plocka bort höger. Dom är ju helt olika, men dom är hela och i gott skick. Felet är i slutväxeln. Pratade med en kompis som har bilverkstad, ha ska förbarma sig över detta jobb. Vi får lyfta ur motor och växellåda i ett stycke och sedan byta växellåda. Han har gjort detta förut, så jag ska lämna den där i nästa vecka..........
#1619483
Men hur var det, sitter vänster inre knut inne i lådan?
#1619508
Erik Å skrev:Men hur var det, sitter vänster inre knut inne i lådan?
Joo, det gör den. Det är 3 st nållagrade rullar som i en "hållare" I växellådan, men felet är bakom denna. Ska ut strax igen och ta bort den andra drivaxeln. Där sitter en "fast" axel med en splines koppling och ett I motorn fastskruvat lagrat fäste. Därefter en liknande lagring som vänster sida. Ska ta bort detta (efter splines kopplingen). Ska även ta bort avgassystemet från grenröret och bakåt, sedan ska bilen levereras till verkstaden......
#1619511
lennarte skrev: Idag, 15:43
Erik Å skrev:Men hur var det, sitter vänster inre knut inne i lådan?
Joo, det gör den. Det är 3 st nållagrade rullar som i en "hållare" I växellådan, men felet är bakom denna. Ska ut strax igen och ta bort den andra drivaxeln. Där sitter en "fast" axel med en splines koppling och ett I motorn fastskruvat lagrat fäste. Därefter en liknande lagring som vänster sida. Ska ta bort detta (efter splines kopplingen). Ska även ta bort avgassystemet från grenröret och bakåt, sedan ska bilen levereras till verkstaden......
Kolla att det du kallar "hållare" dvs metallkoppen som har spår på insidan för de tre rullarna inte har glidit ut ur kronhjulet såpass att det tappat kontakten med differentialdreven bakom.
Om du tar loss C-clipset (stort, typ 60-80mm) som håller koppen på plats så kan du dra ur den och titta hur det ser ut bakom
Finns inget c-clips kvar (eller om det har hoppat ur sitt spår) så har du hittat felet :-)
Jag hängde på Renault-klubben förut när jag hade kvar min R19, där fanns folk som råkat ut för detta.
Det gjorde inte jag men jag tog ur koppen och shimsade mellan c-clips och kopp för att få ner glappet i differentialen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
ABS-krans på V60?

Ja, men vad är kuggarna på drivknuten o[…]

Börjar bli min egen "troubleshooting&quo[…]

https://hosting.photobucket.com/e6d1b2f4-e419-420[…]

Kupéfläkt V70 2011

Jag är 20 år och har en V70 från […]