Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V90 T4 årsmodell 2019 som helt plötsligt inte vill starta.

Läst mig till att styr/rattlåset är ett känt problem men då på -17/18. Gäller det även på -19?

Bilen står mkt dumt till i ett garage och blir svår att bärga därifrån. Kan man byta styrlås själv för att få igång den och sedan till Volvoverkstad för att koda in så felkoder försvinner?
Tyvärr är rattlåset en svag punkt på SPA bilarna.
Rattåset sitter med brytbultar, går att lossa med liten huggmejsel tex, sitter hyfsat till.
När man fått loss låset, kan man montera ett nytt lås (måste vara nytt ) och koppla in, bilen startar och går att köra men visar felkod, men du kan köra till volvo och ladda ny mjukvara.
falkeman skrev: Igår, 14:34 Tyvärr är rattlåset en svag punkt på SPA bilarna.
Rattåset sitter med brytbultar, går att lossa med liten huggmejsel tex, sitter hyfsat till.
När man fått loss låset, kan man montera ett nytt lås (måste vara nytt ) och koppla in, bilen startar och går att köra men visar felkod, men du kan köra till volvo och ladda ny mjukvara.
Ok, tack. Så även på 2019.
Går det att plocka bort det gamla och försöka starta eller måste det nya dit först?
Tänkte om man kunde kolla så det säkert är låset.

Eller finns det ngt annat sätt att kolla så det verkligen är låset?
Du kan bara lossa kontaken på det trasiga och plugga i den nya och starta.

När mitt gick sönder var ratten olåst, men den startade inte, då lossade jag bara kontakten på den gamla och pluggade i den nya och jag kunde flytta bilen till ett bättre ställe (stod också i ett trångt garage)för att demontera låset.

Detta var i somras och låset kostade runt 2300:- och mjukvara med laddning för 800:-
Var inte jag som hade bilen när det hände utan begav mig dit ikväll och visar sig att motorn inte ens gick runt.

Troligtvis batteriet som inte vill vara med längre.

Skall byta det imorgon men hittar inget sätt att göra en reset på BMS utan att besöka Volvo

ochså var det dags för nästa flopp[…]

Motorjournalisten Björn Nyland testar må[…]

Montera dörrskydden så löser sig d[…]

Abs problem

Kolla denna tråd, som jag där i, har de[…]