Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1619411
Lövet skrev: lör 18 okt 2025, 23:12 De flesta bilägare bara åker och när det lyser nån varningslampa så lämnar man in bilen på verkstad.
Inte helt säker på det när verkstaden säger att det kostar 20.000-40.000 att åtgärda, då är nog många frestade att koda bort det för ett par tusenlappar, speciellt när bilen fått några år på nacken.

Men nu ska jag inte skriva mer om det i denna tråden för det är helt off-topic. Tillbaka till elbilar så man får drömma om en BMW iX3 Neue Klasse

Finns det någon mera info om detta? Ålder? Körsträcka på de testade bilarna, är det nästan nya bilar man testat? KVD säljer väl inte många bilar som är 10 år tex?
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilsb ... la/4402903
#1619414
VolvoB20 skrev:Finns det någon mera info om detta? Ålder? Körsträcka på de testade bilarna, är det nästan nya bilar man testat? KVD säljer väl inte många bilar som är 10 år tex?
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilsb ... la/4402903
KVD gör tester via OBD uttaget, inte mer än så. De säger det inte rakt ut men tittar man på hur bilarna bedöms i dessa tester är Nissan Leaf absolut sämst. De börjar få en del 10 år gamla bilar nu, exempelvis 2014-2015 Tesla Model S. Dessa verkar ofta ha helt ok kapacitet kvar.
#1619417
20FJan skrev:Skulle ju vara intressant att ta del av hela testet. Urval av bilar, hur stor degradering , antal av varje typ, ålder, miltal osv.
Annars är ju den där top 10 helt intetsägande.
KVD är främst en auktionsverksamhet, inte ett forskningsinstitut. Poängen med den artikeln är mer "titta så duktiga vi är som testar våra elbiar".

Det finns dock en hel del seriös forskning om du vill djupdyka. Om du inte orkar läsa: De flesta elbilsbatterier har gott om kapacitet kvar långt efter 10 år och 20000 mil. Runt 85-90%. Stanford University är så seriös källa som du hittar: https://www.nature.com/articles/s41560-024-01675-8
#1619463
Det där från KVD var ju intressant:

Det finns samtidigt flera sätt att bevara hållbarheten på batteriet.
Bland annat är det viktigt att inte ladda bilen över 80 procent för ofta, inte utsätta den för extrem värme eller kyla och att snabbladda för ofta.


Förmodligen är det hela en smula överdrivet, annars kan man ju tolka det som:
1. Bo inte i Sverige på vintern, res söderut med din elbil.
2. Åk inte till Spanien på semester på sommaren, håll dig gärna norr om Polcirkeln.
3. Köp inte elbil om du bor i lägenhet utan laddmöjlighet, bilen kommer dö en långsam men plågsam död av ditt snabbladdande.
#1619466
Att testa slumpmässigt urval av begagnade bilar helt utan mer bakgrundsinfo eller djupare analys av resultatet är som sagt intetsägande, likaså sådana generella tips om att hålla batteriet i trim utan siffror på hur stor skillnad det blir i verkligheten. Det är just verkligheten som styr hur bilen kommer brukas i slutändan ändå.
Att Leaf ligger i botten? Gäller det äldre bilar då, om vi jämför bilar av samma årsmodeller och miltal hur ser det ut då? Att tesla är bättre, kan bero på saker som att de i större utsträckning får batterier åtgärdade på garanti? De kanske har större buffert som döljer degraderingen? De har iaf i regel större batterier och bättre temp-reglering. Vilket ger färre cykler vid samma mil och och till viss del skonsammare liv pga jämnare temperatur.
  • 1
  • 463
  • 464
  • 465
  • 466
  • 467

Tjena! Någon som har tips på hur man […]

Abs problem

Har s70-97 så man kan få fram felkoder[…]

Extraljus.

Jag funderar på att montera 2st extraljus p[…]