Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad är normala laddning i volt på dessa bilar?

Idag när jag kom ut till bilen har den stått på värme och värmaren hade startat som den skulle. Klockan var 06.58 och jag hade ställt den på 07.00.
Den gick så fint värmaren och bilen var varm.
Bilen startade som den skulle men noterade att den laddade endast 11.7 volt.
Detta steg sakta upp mot 12.3-12.4 volt.
Men så fort jag släppte gasen steg laddningen till 13.8-14.2 volt.
Räckte med att jag nuddade gasen så sjönk laddningen till 12.3-12.4 volt.
På tomgång laddar den 12.3-12.4 volt.

Jag har en mobilladdare sitter i cigg uttaget och den har även en display som visar volt. därför kan jag i realtid se vad bilen laddar.

Jag körde till jobbet ca 45 min och ingen skillnad, laddningen beter sig exakt likadant.

11.7 volt anser jag vara ganska lågt men det var inget problem att starta bilen.

13.8-14.2 anser jag vara tecken på bra laddning och där den borde vara.

Dock pendlandet som jag är mest fundersam över, och att den ändrar sig med gasen.
De laddar "intelligent" nuförtiden. Laddningsregleringen siktar inte på att ladda batteriet fullt, men så snart du motorbromsar trycker den på allt vad den kan. Det blir lite som en mildhybrid över strategin, fast du kan förstås inte använda denna "återvunna" el till att driva själva bilen. Det är dock ett sätt att ladda batteriet med energi som annars hade fått bromsas bort.
Extraljus.

Jag funderar på att montera 2st extraljus p[…]

Jag bytte i helgen. Videon ovan var bra hjälp[…]

Stefans 968

Spännande!! Hur är den att köra, en[…]