Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cooper83
Jag köpte en Volvo V40 R-Design från 2016 för några dagar sedan och älskar bilen.

Men jag har lagt märke till att färgnyansen verkar skilja sig mellan fram- och bakdörren på höger sida. Bakdörren ser något mörkare ut.

Jag har försökt hitta tecken på att dörren skulle vara omlackerad, men ser inget som tyder på det.

På en av bilderna syns skillnaden tydligt, men på den jag tog med blixt är det ingen skillnad alls. Var det vanligt att V40 hade nyansskillnader redan från fabrik? Eller vad kan det bero på?
PXL_20251013_164940872.MP.jpg
PXL_20251013_164940872.MP.jpg (2.85 MiB) Visad 773 gånger
PXL_20251012_184656734.jpg
PXL_20251012_184656734.jpg (1.87 MiB) Visad 773 gånger
av kievY
Kan vara skillnad mellan bakstötfångare och skärm, plast mot plåt och då kan det skillnad. Försök ta fler bilder i dagsljus, svårt att säga men kan vara omlackad framdörr.
Fick min V60 omlackad fram pga skada nyligen. "Grafitgrå" metallic och det blev tyvärr nyansskillnad, klart ljusare spoiler , höger framskärm blev också omlackad utan nyans skillnad mot original lacken från 2017. Han sa att det ofta blir det vid omlack på plast. Inte mycket att göra åt det....
Har fått flera delar omlackerade. Ibland har resultaten inte riktigt matchat och då har jag turligt nog kunnat få det justerat. Vid ett tillfälle tog det mig över en vecka att notera en nyansskillnad, då det var först när panelen blev blöt som den visade sig vara avvikande.

Vad för material som lackeras kan man ta hänsyn till genom en mängd olika metoder, frågan är hur mycket hänsyn som tas i ett vanligt reparationsarbete av exempelvis en lackeringsfirma hos eller kopplad till Volvo. Färg är minst sagt komplext - och eftersom kunskap och erfarenhet spelar en så stor roll blir slutresultaten ibland väldigt varierade. Nyanser av silver är enligt mig väldig tilltalande, men tråkigt nog också bland de lättaste att se nyansskillnader i.

För några år sedan mejlade jag en bilfirma som sålde en S60 med liknande nyansskillnader. Fick då till svar att höger framdörr hade blivit omlackerad. Med lite tur kanske de som sålde dig bilen har mer information att dela med sig av.
Har du mätt lackdjup eller hur har du kommit fram att den inte är omlackerad?
För jag tror den är omlackerad.

Utetemperaturen som visas i appen har dock inget m[…]

Ja det stämmer, bytte på min igår[…]

abs 314

Fick ( RR WHEEL SENSOR SIGNAL PERMANENT FAULT IN […]

Inlösen av bilen . Hjälp!!!

Ähh varför ska dom dra av 20% pga fel an[…]