Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har letat en del på nätet utan att hitta något bra ställe där man kan kolla upp åtdragningsmoment. Dvs listat för det vanligaste: bromsar, spindelled etc etc.

Så hur brukar ni göra om behovet uppstår?

Haynes går ju att beställa, men informationen borde finnas på nätet. För min andra bil har jag hittat en hemsida.
Kanske måste jag beställa Haynes. Blir bara för detta syfte i så fall,
ingen som vet vart man får tag på momentangivelser?

Just nu gäller det bromsokshållare och glidpinnar, fram (300 mm bromskivor).

Vad jag lyckats luska fram så är det:
200 Nm för bromsokshållare
28 Nm för glidpinnarna.

Tyvärr ser jag lite andra uppgifter också, och ingen utgör en säker källa. Man kan också undra om de olika dimensionerna på bromskivor (300/316/ 330 tror jag) har olika moment.

Jag vet att man bör kunna dra detta på känn, men kör säkra kort så här första mekningarna med bilen.
Åtdragningsmoment och andra beskrivningar finns i VIDA som kan laddas ner lite varstans som VWware fil och köras valfri PC med VMplayern.
Fick du igång Vida?
Jag lyckade aldrig få det att funka riktigt på windows 11 eller om det var windows 10 för några sedan?
Jag har wmware och jag har för mej jag hade windows 7 inlagt.

Skaffade en laptop. Fick byta hårdisken och lägga in windows 7 där. Sedan har det funkat hyffsat. Har även så att jag kan koppla upp bilen på den.
Ja, det gick relativt smärtfritt att få igång på Windows11. Körde via volvodiag.com. Med windows 11 är tydligen lite knöligare. Använde Virtualbox. Vilket som är bäst låter jag vara osagt. Man behöver dock se till att följa instruktionerna som volvodiag,com ger.

Jag fick ta lite hjälp av chatgpt eftersom vissa ganska intrikata modifieringar av Windows 11 behövdes göras (justeringar av register :-o ). Omöjligt om det inte varit för hjälp från chatgpt. Problemet var att för Windows11 stod det följande: "you MUST disable Hyper-V, Device Guard and Credential Guard" :bored:

Men fråga chatgpt om ovan. Kanske inte så dumt att notera vilka inställningar och vilka värden man behövde ändra.

Sedan tror jag Virtualbox 7 behövs för just windows 11.

Antar att jag inte kan koppla upp mot bilen med min version av VIDA??
Jag har aldrig haft några problem att köra Vida via VMware på någon av mina stationära datorer eller Laptops oavsett operativsystem Win 10 & 11 och koppla upp de emot bilen. VirtualBox har strulat mest när man ska få kontakt med bilen så jag kör bara VWware versionerna, funkar på Win 10 & 11 utan problem.
Jag kör numera versionerna som laddats ner ifrån volvodiag.com som bygger på nyare operativ än Win 7 som är vanligt använt i "Ebay-paketens" filer med DICE interfacet.

ok, då valde jag fel när jag tog virtua[…]

Gäller en C30 1.6D från 2010. Dog fr&a[…]

Jag vet inte, men antagligen tar det också n[…]

Hjälp med parkeringssensor

Hej Håller på och byter mina parkering[…]