Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
apersson850 skrev:
least skrev:Sant, men jag kör 50 mil i ett svep med dubbla hästar på kroken. ;)
Det är ju fullt tillräckligt. Hur många kWh/mil vill bilen ha när du drar ett sånt släp (för jag antar hästarna står i ett släp)? Hur långt kör du utan att ladda (för det är väl det du menar med "svep") när pållarna inte är med?

Det finns begränsat med information om husvagnar bakom batteribilar, men de test jag faktiskt hittat brukar hamna mellan 10 och 20 mil mellan laddningarna och det känns lite väl omständigt.
Man får inte köra mer än två timmar i sträck med djur lastat innan dom skall ha tillsyn så då måste man ju ändå stanna...

Just sayin..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
apersson850 skrev:
Funk skrev:Vad som är en bruksbil verkar skilja, allt som drag och nivåreglering och massivt bagagerum hör till "arbetsfordon" enligt min egen definition.
Ja, är det bruksbil ska den duga när man arbetar också. I mitt fall brukas bilen när jag arbetar ideellt, kör mina egna saker eller håller på med idrottsevenemang. Den brukas även som fritidsbil då den exempelvis får dra husvagn till orienteringstävlingar, där jag ofta hamnar på ytor med utmanande underlag. Så AWD behöver en bruksbil också ha.

Som jag ser definitionen är en bruksbil ett fordon som brukas till att uträtta något med, till skillnad från om man har en nöjesbil som exempelvis en Lamborghini Murcielago eller en Scania 140 (båda varianterna förekommer i bekantskapskretsen). De fordonen körs enbart för nöjes skull, ofta till olika sorters träffar eller liknande.
Tja det beskriver ju det jag skrev. Jag hade lätt kunnat köra "nöjesfordonet" som bruksbil, förutom det där med att det att bevara dess skick och inte slita på det. Men det hade uppfyllt alla krav/behov...

/Thomas
Funk skrev:
apersson850 skrev:
least skrev:Sant, men jag kör 50 mil i ett svep med dubbla hästar på kroken. ;)
Det är ju fullt tillräckligt. Hur många kWh/mil vill bilen ha när du drar ett sånt släp (för jag antar hästarna står i ett släp)? Hur långt kör du utan att ladda (för det är väl det du menar med "svep") när pållarna inte är med?

Det finns begränsat med information om husvagnar bakom batteribilar, men de test jag faktiskt hittat brukar hamna mellan 10 och 20 mil mellan laddningarna och det känns lite väl omständigt.
Man får inte köra mer än två timmar i sträck med djur lastat innan dom skall ha tillsyn så då måste man ju ändå stanna...

Just sayin..

/Thomas
Kamera och liknande i släpet så är detta bekymmer löst.
Då får du köra i 8 timmar.
Funk skrev:Jag hade lätt kunnat köra "nöjesfordonet" som bruksbil...
Något som tydliggör det faktum att det beror både på hur man definierar nöjesfordon och bruksbil om de går att kombinera med varandra. Som det är nu har jag en bil som fungerar som bruksbil men som jag även trivs att bara köra med, när det inte gäller något annat än transportera oss exempelvis till någon av "fjärrdöttrarna" (de som bor längst bort). Massagestolarna behövs exempelvis inte alls för att dra en arbetsbod över en lerig åker, men på de där långfärderna är de jättebra.

Alternativet är givetvis att separera nöjesfordonet från bruksbilen, men som jag har det nu kan jag inte ha ett nöjesfordon stående, så jag får kombinera dem till ett och samma.
Han som har en Scania 140 från 1970, med släp, som nöjesfordon använder inte det som vardagsbil, det kan jag garantera! :-)

Det är timmerbilen som syns efter 9:05 i den här videon från Tunga rallyt väst 2025.
av 20FJan
Då kan den alltså per definition vara vilken bil som helst eftersom det är olika för alla. Vi har en Nissan Leaf som är utmärkt bruksbil för oss. Pendling till jobb, skjutsa till aktiviteter och åka till släkt och vänner inom rimligt avstånd är den ypperlig till och till ett väldigt rimligt pris.
Funkar även att lasta i, har kört barnvagn och bandytrunk ganska ledigt. Samkört tre barn med varsin bandytrunk också utan problem. Köpa en uppsättning hjul en bit bort är inga problem heller. Bara att lasta i bagaget utan att behöva fälla.
Äger en släpvagn som jag inte ens orkat besikta, körs ännu mer skräp är det bara att ta familjebussen istället. Dragkrok har jag på en vanlig framhjulsdriven S40, så flexibiliteten finns. Fyrhjulsdrift har jag aldrig behövt eller saknat någonsin.
Ja, det var det jag ville ha fram. Vad som är bruksbil för den ene är irrelevant för den andre.
De som bara hade framhjulsdrivet fastnade även utan husvagn bakom på den här campingåkern. Jag körde dit jag skulle med XC70 AWD och husvagn.
IMG_8823.JPG
IMG_8823.JPG (316.66 KiB) Visad 134 gånger
av 20FJan
Har även parkerat på liknande ställen ibland. Visst kan det kanske ha varit gränsfall nån gång, men jag har väl bra omdöme att inte köra i allt för djupa spår eller blöta fördjupningar. Sonen körde fast S40 i drivande nysnö en gång. Ryckte ut med framhjulsdrivna Chryslern och körde ut i hans hjulspår, var bara att bogsera tillbaka där han kom ifrån. Att fortsätta framåt hade nog inte en fyrhjulsdriven klarat heller, för hård och djup snö som packar sig under bilen. Däremot kanske Citroen C5 hade kunnat klara det då man kan höja fjädringen för bättre markfrigång.
Användarvisningsbild
av Sulten
Har inte den här tråden blivit lite sandlådelik?
Virket på skogsbilen verkar ha varit plant sedan lastbilen var ny.
Jo, helt klart. Fast ursprungsämnet är nog tillräckligt behandlat ändå.

En annan skillnad mellan fyr- och tvåhjulsdrivet är att fyrhjulsdrivet går tillbaka till vägen av sig självt.

Angående virket på lastbilen så är det sparat sen stormen Per, som kom inte så långt efter den legendariska Gudrun. Idag kör man inte tvåmeters men det kapades så för att det skulle se ut som ett timmerlass gjorde på 70-talet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Lås som strular vid minusgrader!

Tjena, varje vinter har jag samma problem vid mins[…]

Ingen annan som råkat ut för läcka[…]

V90 läggs ner.

Nä, det finns fortfarande inte en Volvo ers&a[…]

Nu fungerar växellådan. Den felfria has[…]