Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70N, 2001. Min REM-unit har krackelerat. Planerar att byta till en begagnad och en Volvo-firma kommer programmera om den. Har lite frågor.

1) Vad kan ha gjort att den gick sönder?
a)Jag hade en liten olycka i somras då jag transporterade lite rödvitvinsvinäger i en IKEA påse som läckte och det kom ut en hel del vinäger i bagageutrymmet. En del, kanske 2 dl som spriddes ut på högra delen av bagageutrymmet. Kan detta ha påverkat? REM-unit sitter på vänster sida....
b) När jag köpte bilen saknades högtalargallret på D-stolpen bägge sidor, tänker att fukt kanske har kommit in där och spritt sig till REM-enheten?
c) Jag har en liten repa på höger bromslykta (plastkåpan på utsidan), jag vet att en mekaniker har nämnt detta tidigare att det skulle vara klokt att fixa det, men det är också på höger sida, det borde väl inte ha påverkat REM enheten?
2) Vad kan jag göra för att förhindra att den här nya begagnade enheten inte går sönder?
Det är svårt att säga exakt. På en 25 år gammal bil kan allt gå sönder när som helst.
Egentligen är det konstigt att elektroniken håller ännu på våra gamla bilar.
Tror inte vinet eller sprickan i glaset eller det saknade gallret till högtalaren har påverkat alls.
Isåfall skulle varannan rullande V70 av våra bilar vara i din situation.
En del får läckande styrväxel efter 20 tusen mil. Andra har aldrig haft problemet ens på 60 tusen mil.
Så bara bita ihop.
Hjälp vad är trasigt?

Tomt batteri ????

Till V60 (omkring 11 års modell) finns (p&ar[…]

Ja, "Okänd adress" kommer och g&ari[…]

V90 läggs ner.

Har även parkerat på liknande stäl[…]