Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KalleJ skrev:Med andra ord aldrig.
Har skrivit flera gånger att 0W (5W) är för annat klimat än vad vi har här i Sverige. Särskillt här på "solkusten" (södra Halland). På Subarun (XV -21) har Generalagenten ändrat specifikationen från 0W20 till 5W30. Det säger väl en hel del. Sverige är ett långt land och vi har ju samma rekommendation för hela landet. Medeltemperaturen i hela Sverige är -2° - +1°. I södra Sverige är det +7° - +9°, här vid kusten i södra Halland är det ett par grader högre ändå. Det är inte alltid vinter (metrologisk) här. I fjor var det det vinter, men åren före blev det inte det.
Här fungerar det utmärkt (enligt viskositet listan) med 15W40 olja året om, kunde ju t.o.m få igång min Opel i -20 på ren 30 olja (tempindex 0° - +30°).
lennarte skrev:
KalleJ skrev:Med andra ord aldrig.
Har skrivit flera gånger att 0W (5W) är för annat klimat än vad vi har här i Sverige. Särskillt här på "solkusten" (södra Halland). På Subarun (XV -21) har Generalagenten ändrat specifikationen från 0W20 till 5W30. Det säger väl en hel del. Sverige är ett långt land och vi har ju samma rekommendation för hela landet. Medeltemperaturen i hela Sverige är -2° - +1°. I södra Sverige är det +7° - +9°, här vid kusten i södra Halland är det ett par grader högre ändå. Det är inte alltid vinter (metrologisk) här. I fjor var det det vinter, men åren före blev det inte det.
Här fungerar det utmärkt (enligt viskositet listan) med 15W40 olja året om, kunde ju t.o.m få igång min Opel i -20 på ren 30 olja (tempindex 0° - +30°).
Jag har inte frågat om 10W fungerar. Du har inte gett en enda anledning att använda 10W framför 0W.
Vad du tror 0W är för är inget argument. Är mer som en politiker som försöker kasta smuts på ett annat parti.

Att "Generalagenten" (varför du nu skylle lyssna på dem) har bytt från en 20 olja till en 30 olja, 0W eller 5W har liten till ingen betydelse i det exemplet.

Förövrigt så har du 5w30 och 5w40 i manualen för XV.......

https://www.subaru.eu/docs/default-sour ... YwJGwwJGgw
Bilagor
XV.JPG
XV.JPG (265.13 KiB) Visad 271 gånger
När dottern lämnade in sin Volvo V90 på service så sa' dom: du borde byta bil, den har förmodligen gått på 0w20 olja och 3000 mil service intervall sedan ny så motorn går inte länge till Det var en VEA diesel 18000 mil. Hur det gick vet jag inte, den byttes omgående mot en nästan ny XC 90.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]