Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Tankningarna är ju småpengar jämfört med kapitalkostnad för en ny bil, vi köper privat. ;-)
av Lövet
fjohan82 skrev:Ja 220d är ju knappast en raket, däremot är 450d avsevärt piggare (5s till 100 och toppar 250).
Säkert en toppenbil men den startar på 862 900 kronor
AndS skrev: Igår, 21:32 Tankningarna är ju småpengar jämfört med kapitalkostnad för en ny bil, vi köper privat. ;-)
Jag. Och ännu värre för dom som har lån på bilen. Sen beror det lite på hur mycket man kör. Har bekanta som tankar för drygt 80000 per år. Då är det inga småpengar längre.
Folk glömmer gärna försäkringskostnaderna också.
Gjorde ett enkelt test för något år sedan:
Kollade försäkring på en fyra år gammal model Y (då fick jag rabatt på det försäkringsbolaget eftersom jag har försäkring där sedan tidigare) samt jämförde med vår V90 D4 AWD -18.

Fy f--- säger jag bara!
Jag kör 1500-2000 per år, tankar HVO100 så mycket jag kan (alltså dyrare än vanlig B7!) och försäkringskostnaden enbart - alltså skillnaden mellan vår V90 och denna Tesla - äter upp hela bränslekostnaden per år i princip.
Satan i gatan vad dyr den var att försäkra, och billigare lär det ju inte bli med tanke på batterikostnaderna som alltid påstås sjunka men samtidigt har vi ett sådant stort sug från olika håll så det blir brist och därmed drar priserna upp, plus det faktum att batteritekniken ändras snabbare än du hinner läsa detta inlägg så vad blir kostnaden för att byta att batteri om 10 år, till en då 10 år gammal teknik som knappt kanske ens tillverkas längre?
Försäkringsbolagen lär höja dessa priser allt eftersom dessa saker updagas.

På väg på 13.000 mil, passerat 8 år, lite småsaker jag behövt fixa (räknar ej in garantiåtgärder från de första åren) men på det hela taget på 8 år anser jag det vara väldigt bra.
(Höger sida lykta bagagelucka, höger sida huvudlykta, nyss bytt bromsar och skivor runtom (första gången - fanns egentligen mer att ta av men rosten börjar göra att det blir problem), VoC supportbatteri (ger upp efter 8 år, exakt på dagen efter att datamodulen aktiverats med sitt batteri, det vill säga någon/några månader innan bilen är tillverkad) ochvanlig service samt ett litet plastfäste till bakgre antennen för nyckeln - antagligen har jag lyckats bryta sönder den när jag gjort något där bak som att fippla med simkort eller så?, samt två plastclips i hjulhuset fram - en på vardera sida - de trillar tydligen bort efter ett antal år - fick clipsen gratis).

Enligt car.info är värdet ca 250.000.
Köpte den för ganska exakt 500.000.

50 procent på åtta är väl vad många batteribilar tappar under tiden du skriver kontrakt hos säljaren =)
av Malmstroem
Jag är rätt säker på att den höga kostnaden för försäkring av Tesla Y har i princip ingenting med batteriet att göra.

Höga kostnader och långa väntetider för reparationer ser jag som huvudorsaken. Att små parkeringsskador ger byte av stora karossdetaljer, samt hög motoreffekt som troligen ger mer skador generellt gör det inte bättre.

Däremot har du helt rätt. Försäkringskostnad bör också beaktas.

När jag tittar på en bil försöker jag få en så klar bild av totala ägarkostnaden som möjligt. Det inkluderat värdeminskning, bränsle (eller el), försäkring, reparationer och däck samt även skatten (även om just skattekostnaden ofta har marginell inverkan). På de bilar jag har är värdeminskningen fortfarande med marginal största delen av TCO.

Sedan slutar det normalt med att jag köper en bil jag vill ha... :-D
fjohan82 skrev:... för egen del är jag tveksam till att mitt tålamod under semester med husvagn (500-600 mil) skulle palla täta laddstopp där vagnen flera gånger om dan måste kopplas bort. Man får lägga på några extradagar bara för laddstoppen.
Ja jag vet att det bara är några veckor på sommaren.
Jag har resonerat likadant. Fast snart tänker jag pensionera mig och då spelar några dagar extra inte så stor roll längre, när varje dag är en semesterdag.
av Lövet
Försäkringskostnaden på Model Y är ett Teslaproblem, inte ett elbilsproblem. En Polestar eller Kia med samma effekt kostar hälften att försäkra.

(Men fortfarande mer än en dieselbil men det beror på att de har 400hk istället för 200hk vilket slår stenhårt på premien)
av AndS
KnotVillage skrev: Idag, 09:54
AndS skrev: Igår, 21:32 Tankningarna är ju småpengar jämfört med kapitalkostnad för en ny bil, vi köper privat. ;-)
Jag. Och ännu värre för dom som har lån på bilen. Sen beror det lite på hur mycket man kör. Har bekanta som tankar för drygt 80000 per år. Då är det inga småpengar längre.
Så är det, men kör man 8000 mil/år så är oftast, vill säga alltid, ett arbetsredskap som också ger intäkter. När jag körde 3000-4000 i arbetet hade jag iallafall intäkt.
Xanthopteryx skrev: Idag, 10:10 Folk glömmer gärna försäkringskostnaderna också.
Gjorde ett enkelt test för något år sedan:
Kollade försäkring på en fyra år gammal model Y (då fick jag rabatt på det försäkringsbolaget eftersom jag har försäkring där sedan tidigare) samt jämförde med vår V90 D4 AWD -18.

Fy f--- säger jag bara!
Jag kör 1500-2000 per år, tankar HVO100 så mycket jag kan (alltså dyrare än vanlig B7!) och försäkringskostnaden enbart - alltså skillnaden mellan vår V90 och denna Tesla - äter upp hela bränslekostnaden per år i princip.
Satan i gatan vad dyr den var att försäkra, och billigare lär det ju inte bli med tanke på batterikostnaderna som alltid påstås sjunka men samtidigt har vi ett sådant stort sug från olika håll så det blir brist och därmed drar priserna upp, plus det faktum att batteritekniken ändras snabbare än du hinner läsa detta inlägg så vad blir kostnaden för att byta att batteri om 10 år, till en då 10 år gammal teknik som knappt kanske ens tillverkas längre?
Försäkringsbolagen lär höja dessa priser allt eftersom dessa saker updagas.

På väg på 13.000 mil, passerat 8 år, lite småsaker jag behövt fixa (räknar ej in garantiåtgärder från de första åren) men på det hela taget på 8 år anser jag det vara väldigt bra.
(Höger sida lykta bagagelucka, höger sida huvudlykta, nyss bytt bromsar och skivor runtom (första gången - fanns egentligen mer att ta av men rosten börjar göra att det blir problem), VoC supportbatteri (ger upp efter 8 år, exakt på dagen efter att datamodulen aktiverats med sitt batteri, det vill säga någon/några månader innan bilen är tillverkad) ochvanlig service samt ett litet plastfäste till bakgre antennen för nyckeln - antagligen har jag lyckats bryta sönder den när jag gjort något där bak som att fippla med simkort eller så?, samt två plastclips i hjulhuset fram - en på vardera sida - de trillar tydligen bort efter ett antal år - fick clipsen gratis).

Enligt car.info är värdet ca 250.000.
Köpte den för ganska exakt 500.000.

50 procent på åtta är väl vad många batteribilar tappar under tiden du skriver kontrakt hos säljaren =)
Sålde precis min V90 D4 AWD 2018 13700 mil.

Köpte den för 5 år sen för 287000 på firma, sålde den för 240 till Riddermark, dom sålde den efter 3 dagar för 298.

5 år och 3800 mil ökade värdet på bilen.

Den som köper den måste skatta, köpa nya däck/fälgar samt byta kamrem inom 1300 mil.
av Lövet
KnotVillage skrev:Sålde precis min V90 D4 AWD 2018 13700 mil.

Köpte den för 5 år sen för 287000 på firma, sålde den för 240 till Riddermark, dom sålde den efter 3 dagar för 298.

5 år och 3800 mil ökade värdet på bilen.

Den som köper den måste skatta, köpa nya däck/fälgar samt byta kamrem inom 1300 mil.
En ekonomisk situation som aldrig kommer upprepas och som förklaras av komponentbrist, ändrade skattesystem och minskad dieselbilsförsäljning. Idag kostar en dieselbil 600.000kr+ och 50.000kr i skatt första tre åren. Så det säljs inga nya(7% av försäljningen eller vad det var) och så fantastiskt andrahandsvärde har de inte.
Lyfta och palla upp V70 2011

Jag har gjort en egen kloss av hårdplas[…]

V90 läggs ner.

Haha ja verkligen, en viss nivå av service […]

Har en Xc60 2023 som vi haft sen ny. Har problem m[…]

Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt so[…]