Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En heads up till alla som läser den här tråden och ska lyfta vid tröskeln. Det är mycket plast som man kan råka få i kläm, speciellt bak, så var försiktig. Ingen skada skedd nu för min del, men man behöver vara försiktig. Tror bästa sättet är att inte ha någon mjuk kudde på domkraften utan snarare lyfta metall mot metall, alternativt använda en ganska styv kudde på domkraften.

Detta är min bild av det iaf.
Wallner77 skrev: Igår, 19:30 En heads up till alla som läser den här tråden och ska lyfta vid tröskeln. Det är mycket plast som man kan råka få i kläm, speciellt bak, så var försiktig. Ingen skada skedd nu för min del, men man behöver vara försiktig. Tror bästa sättet är att inte ha någon mjuk kudde på domkraften utan snarare lyfta metall mot metall, alternativt använda en ganska styv kudde på domkraften.

Detta är min bild av det iaf.
Jag har en 09:a och instämmer - det är nästintill omöjligt eller i bästa fall bökigt och krångligt att använda något mellan plattan på domkraften och fästet. Så det är egentligen bara metall mot metall som gäller. Och ja, jag har spräckt plasten på ena sidan just tack vare att jag försökte att klämma in en ihopvikt, gammal handduk. Det small till och plasten hade spruckit. Jag tog tjock 3M-tejp och tejpade för sprickan. Framtill däremot så är det lättare. Där har jag testat träklossar, handdukar men också gummiklossar.

Vad gäller lyftpunkter, jag sätter aldrig domkraften på trösklarna. Aldrig. Det finns alltså ett fäste strax bakom trösklarna baktill och en bit upp. Där ska man allra Helst sätta en verkstadsdomkraft.
Användarvisningsbild
av fjohan82
klacken skrev: För 49 minuter sedan. Jag har gjort en egen kloss av hårdplast med en skåra i som passar för tröskellyft med garagedomkraft
Jag använder samma metod om jag behöver lyfta så, dock har jag köpt några olika (olika djupa skåror) för ändamålet.

001.jpg
001.jpg (46.53 KiB) Visad 34 gånger
V90 läggs ner.

Folk glömmer gärna försäkrin[…]

Det är vad det motsvarar i laddeffekt som &au[…]

Köpråd, årsmodell 2020-2023

Sensus startar om varje gång du stäng[…]

Lyfta och palla upp V70 2011

Jag har gjort en egen kloss av hårdplast m[…]